Open innovation – även i Småland?

En trend som blivit allt tydligare i näringslivet är att man går utanför den egna organisationen för att få inspiration, råd och olika typer av inspel för att få fart på sina utvecklingsprocesser. Detta genom att formulera en problemställning inför en grupp som till vardags inte arbetar på samma arbetsplats. Ofta får man lösningar presenterade som den egna organisationen inte självt hade kommit på.

Denna typ av arbetsmetodik kallas för Open Innovation och myntades av professor Chesbrough vid UCLA för ett 10-tal år sedan. Open Innovation är ett medvetet sätt att driva på det interna innovationsarbetet på ett företag genom att göra företaget mer öppet för omvärlden.

Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet, definierar Open Innovation som ”att företag och organisationer systematiskt letar efter innovationer utanför sin organisation, samt bjuder in fler aktörer, stora som små, till en plats i innovationsprocesserna.”

I Sverige har framförallt den ledande science parken i Sverige, Ideon i Lund, varit drivande sedan flera år tillbaka med att lansera och arbeta för Open Innovation. Idag arbetar Ideon aktivt bland annat tillsammans med några av de riktigt stora multinationella bolagen, Stora Enso och Tetra Pak, för att bryta ny mark inom Open Innovation.

Jag och en kollega deltog nyligen i ett Open Innovation-seminarium i Lund. Där fick vi möjlighet till att ta del av en rad olika företagsrepresentanter som berättade om sina erfarenheter av Open Innovation. Intresset var mycket stort och vi var i alla fall ett par hundra deltagare. Några av oss fick även möjlighet att vara del av ett par Open Innovation-case och försöka att bidra med utifrån-reflektioner på en given problemställning.

I höstas arrangerade Videum Science Park sin första Open Innovation i samband med Karriärdagen. Ett 50-tal studenter vid Linnéuniversitetet fick då möjlighet att ta sig an ett antal formulerade problem från några olika företag. Ett event som även fick medial uppmärksamhet.

Vi ser framtiden an med tillförsikt och är rätt säkra på att Open Innovation har kommit för att stanna. Håll därför utkik efter när möjlighet ges till att delta på ett Open Innovation-seminarium när ett sådant arrangeras i Videum Science Park eller någon annanstans runt om. Att tänka nytt och öppet verkar vara framtidens melodi.

David Svensson, VD Videum AB

• växjö kommun