Klart för framtidssatsningen ”Teknikens Hus”

För att kraftsamla regionalt kring näringslivets starka behov av kvalificerad teknisk arbetskraft och tekniska utbildningar blir nu Teknikens Hus verklighet. En helt ny och specialanpassad fastighet byggs av Videum på campus och blir centrum för samverkan mellan teknikföretag i regionen och tekniska utbildningar på gymnasie- och universitetsnivå.

Möjligheternas husTeknikens Hus blir ett ”möjligheternas hus” genom att fungera som samlingspunkt för akademi, studenter och näringsliv. Det kommer bland annat att innehålla en stor verkstad, CNC-installationslabb, vibrationsprovning, prototypverkstad samt verkstäder för såväl design som för el-automation. Här kommer det att bedrivas både gymnasie- och universitetsundervisning och föreningen GoTech kommer att ha sitt kontor i huset. Förutom dessa funktioner kommer det att finnas konferens- och samlingsytor där föredrag och mindre mässor kan hållas. I övrigt kommer Teknikens Hus att samutnyttja de faciliteter som redan finns på campus.

Teknikens Hus ska bidra till att stärka den tekniska profileringen av Växjö och bidra till att väcka intresset för teknik hos unga för att i förlängningen förse regionens näringsliv med tekniskt kunnig arbetskraft.

Arkitekturen blir ytterst modern och den tekniska nivån på huset hög. Huset kommer att byggas enligt miljöbyggnad silver med krav på mycket låg energiförbrukning. Teknikens Hus dockas samman med Linnéuniversitetets Hus M, vari olika tekniska utbildningar håller till.

Videum bygger och hyr ut
Bakom satsningen står bland andra föreningen GoTech som drivs av Växjös största teknikföretag, Växjö kommun, Linnéuniversitetet och Sydsvenska Handelskammaren. Byggherre är Videum AB som kommer att hyra ut lokalerna med ett långtidskontrakt.

Tidsplan
Ett LOI (Letter of intent) är undertecknat av parterna och det första spadtaget planeras att tas under 2016. Verksamheten är tänkt att vara igång under 2018.

• växjö