​Stora byggplaner på campus

En avsiktsförklaring är gjord för fler nya studentlägenheter och en etablering av dagligvaruaktör på campus och ytterligare en pusselbit är lagd för en expansion av Videum Science Park.

Videum AB säljer mark på campus
I Videum Science Park finns idag ca 100 företag och organisationer med sammanlagt runt 600 anställda. Flera hyresgäster växer och nya intressenter har svårt att erbjudas kontor. Videum AB utreder förutsättningarna för att sälja mark utmed Framtidsvägen efter en förfrågan från en stor dagligvaruaktör. Avsiktsförklaringen innehåller förutom försäljningen av mark även kontrakt på kontorsyta för dagligvaruaktörens administrativa personal i nästa expansion av Videum Science Park - hus Charlie.

Växjöbostäder bygger bostäder på Framtidsvägen
Växjöbostäder AB är ett kommunägt bostadsbolag och en av många aktörer på Växjös bostadsmarknad. Totalt har Växjöbostäder ca 10 500 lägenheter varav ca 2 300 studentlägenheter. Ovanpå dagligvaruhandeln planerar Växjöbostäder bygga ca 200-250 nya lägenheter – företrädelsevis för studenter.

TIDSPLAN

Dagligvaruhandel och studentlägenheter
En ansökan om detaljplaneändring är inlämnad. Efter att detaljplaneändringen är godkänd tas markförsäljningen upp för slutgiltigt godkännande i bolagens styrelser och i kommunfullmäktige varefter definitiva beslut och avtal upprättas. Den detaljplaneändring som krävs beräknas ta mellan 9 månader – 1,5 år. Efter beviljat bygglov kan fastigheten färdigställas med en byggtid på ca 2 – 2,5 år. Detta gör att fastigheten skulle kunna stå klar runt halvårsskiftet 2018. Växjöbostäder AB kommer äga bostäderna och dagligvaruaktören butiken. Videum AB säljer mark om ca 13 000 kvadratmeter.

Hus Charlie i Videum Science Park
Detaljplanen är klar och bygglov kommer att sökas när Videum har ett tillräckligt underlag. Kontorsytor för dagligvaruaktörens administrativa personal är den första stora pusselbiten för nästa expansion av Videum Science Park.

BILDER: På bilden ovan visas två skisser på studentbostäder och dagligvaruhandeln med placering Trummenvägen/Framtidsvägen och en skiss på Hus Charlie i Videum Science Park på Framtidsvägen.

Videum AB
Olle Sandahl
, styrelseordförande, 0708-27 63 24, olle.sandahl@videum.se
David Svensson, vd, 0470-72 33 01, david.svensson@videum.se
Patrik Hjelm, fastighetschef, 0470-72 33 06, patrik.hjelm@videum.se

Växjöbostäder AB
Jan Pyrell, styrelseordförande, 0705-97 83 95, jan.pyrell@vaxjo.se
Maria Tiréus, kommunikationsansvarig, 0470-59 90 65, maria.tireus@vaxjobostader.se

VKAB
(moderbolag till Videum AB och Växjöbostäder AB)
Catharina Winberg, ordförande, 076-621 65 88, catharina.winberg@vaxjo.se

VIDEUM AB - ett utvecklingsbolag, en science park och ett fastighetsbolag i teknisk framkant

Videum är ett kommunalt utvecklingsbolag som verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park.. Här finns både stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster, sammanlagt runt 100 och över 600 arbetstillfällen. Videum Science Park erbjuder tillträde till nätverk som öppnar nya affärsmöjligheter.

Det andra är att Videum äger och förvaltar 112 000 kvm fastighetsyta och Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Fastigheterna präglas av modern arkitektur och flexibla lokaler, men även av något så unikt som att vi äger ett eget slott. Runt om på campus och i Videum Science Park, inom- och utomhus, finns en stor mängd permanenta konstverk i en vacker grön miljö.

-----------------------------------------------------------------------------------

VÄXJÖBOSTÄDER AB
Växjöbostäder är ett kommunägt bostadsbolag i Växjö och ett av de 15 största allmännyttiga bostadsbolagen i Sverige. Vi erbjuder ett varierat utbud av bostäder i både stadsnära och naturnära boendemiljöer. Totalt har vi ca 10 500 lägenheter, ca 2 300 studentlägenheter och ca 53 000 kvm lokaler.

www.vaxjobostader.se