Efter en grym etapp är nu våra cykelhjältar framme i en liten ort som heter Cloudscroft och som ligger på 2700 meters höjd i New Mexico.

Det var den på förhand mest fruktade etappen med tanke på höjden och den grymt tunga stigningen. Grabbarna i c2c4-teamet har nu gjort nio etapper sedan de lämnade Solana Veach i Kalifornien, de har avverkat hela Arizona och har bara en etapp kvar innan de lämnar New Mexico och kommer in i Texas.

Fantastiskt imponerande!

Tiden går fort och dagarna flyter ihop lite, men vissa saker från den här turen kommer de aldrig att glömma:

– Till exempel den första dagen (som även steg rakt uppför) då vi bara åkt tre mil av vår 420-milstur. Jag och Björn cyklade intill varandra och pratade vägval, så att Måns och Håkan fick ett försprång på 50 meter. Då började Måns försöka övertala Håkan att de skulle försöka hänga av mig och Björn, berättar Christer Skog och skrattar.

– I dag uppför den sista stigning på tre mil med en höjdskillnad på 1500 meter över havet hade Måns inga sådana idéer eller tankar! Vissa måste lära sig den hårda vägen… Haha. Men i dag släppte vi faktiskt unghingstarna fria över bergen och prärien. Måns och jag körde själva och vi fick lite av känslan som vi hade för några dagar sedan i öknen, att det är så oerhört viktigt att hjälpa och motivera varandra. Öken är öken att cykla i!

Men dagens etapp som bestod av berg, sand och prärie var en stor naturupplevelse. Och det gick till och med att njuta trots sår på rumpan.

– Jag tror faktiskt att det delvis beror på att vi så noga memorerade banan och hade klar strategi för hur vi skulle cykla den här etappen. Förutsättningen för att klara den var ju att hålla oss till planen. Vi följde puls och watt hela tiden så vi inte gick över gränsen där vi bildar mjölksyra och vi drack var femtonde minut och åt mat och bars regelbundet, berättar Christer.

På 2700 meters höjd bör man nämligen dricka ca 2,7 liter mer än normalt på grund av att ventilationen är högre än normal men även för att man förlorar en del plasma i blodet. Kroppen är så otroligt smart att den gör det för att koncentrationen av röda blodkroppar ska bli högre så att syret lättare kan haka på hemoglobinet.

– Ja, tänk om Måns hade samma taktiska sinne som kroppen och anpassar sig till miljön och de förutsättningar som finns. Då skulle han inte försöka rycka efter att han har cyklat mindre än en procent av 420-milssträckan…

Förresten så fick gänget bekräftat när de kom upp till High Rolls, sista anhalten innan Cloudscroft, att Billy the Kid flydde samma väg som de cyklade idag. Först över passet vid Organ Mountain och ner mot prärien i Badlands där Måns och Björn cyklade i 80-90 km/h utför men där Christer tog det lugnare med sina 60km/h ("Jag vågade inte köra så fort!).

Inget förtäljer hur snabb Billy the Kid var där och det visste han nog inte själv för han hade inte Garmin Edge navigator som vårt team har.

– Men i alla fall så sa den trevliga mannen i General Store att vi cyklade i samma spår uppför Apache Canyon i östlig riktning som Billy, berättar Christer.

För första gången på resan bor grabbarna inte på motell utan i en stuga uppe i bergen. De åt middag i salonen på Main Street och det var som att vara med i en västernfilm.

Nu en natts sömn och sedan upp i sadeln igen med riktning mot Texas.

Yeeha!!!