Att cykla på Idre Fjäll i norra Dalarna är en sommarklassiker. Foto: Erik Kilström

​Fyra måsten för en aktiv sommar i Dalarna

Sommaren är här och efterfrågan på resmål i Sverige är stor. I Dalarna finns det gott om utrymme och framför allt gott om magiska utomhusupplevelser. Cykla i solnedgången över fjället, paddla över stilla sjöar eller låt naturen föra er miljoner år tillbaka i tiden.

Orörd vildmark, kulturhistoria och spännande äventyr för alla åldrar. Oavsett om det är pumpande adrenalin eller en lugn och vacker fjällmiljö som lockar, levererar Dalarna. Här tipsar Visit Dalarna om fyra utomhusupplevelser som måste utforskar i sommar.

1. Utrymme i fjällen

Dalarna erbjuder många mil av leder som väntar på att bli utforskade. Upplev kraften av Njupeskärs vattenfall, ett av Sveriges högsta, och den unika naturen i Fulufjällets nationalpark. Nipfjället och Städjan i Idre, fjällen i Sälen och Siljansleden runt sjön Siljan är bara några av många populära platser att utforska.

En stor del medvetna vandrare söker sig till klassikern Grövelsjöfjällen i nordligaste Dalarna. Här står vandring och naturupplevelser i fokus, med de vidsträckta fjällen som självklar grund för aktiviteterna och gärna i kombination med goda måltider. Just upplevelser utomhus i naturen är mer lockande än någonsin i dessa tider – och där kan Grövelsjön verkligen leverera.

Läs mer om vandring i Grövelsjöfjällen

2. Cykling i solnedgången

Gott om utrymme och aktiva dagar väntar på Idre Fjäll. Cyklingen här är minst sagt en upplevelse utöver det vanliga och kanske gör den sig allra bäst i solnedgången? Här är alltid bike in-bike out, så bilen kan stå kvar på parkeringen och cykeln få sin rättmätiga plats som främsta och härligaste transportmedel.

Idre Fjäll är medlemmar i nätverket Biking Dalarna, som samlar ett flertal cykelområden i Dalarna med fokus på att erbjuda cykelupplevelser av högsta kvalitet. Det innebär bland annat gemensam ledmarkering, gradering av leder och bra kringservice.

Läs mer om cykling i solnedgången på Idre Fjäll

3. Unika geologiska platser

För alla som söker unika platser är besöksmålen inom Siljan Geopark att rekommendera. Gör en resa i spåren av den meteorit som skapade Siljans unika geologiska miljö. Besök platserna där naturen formats av den gigantiska smällen, se spåren med egna ögon och lär mer om historien.

Siljan Geopark är en spännande upplevelse både för den som söker maffiga miljöer och den som törstar efter ny kunskap. Känn bruset från Styggforsen och häpnas över de blottade bergarterna som kommit till ytan, gå en guidad visning i den kända konsertarenan Dalhalla eller blicka ut över Siljan från Gesundabergets topp.

Läs mer om Siljan Geopark

4. Paddling längs vattenvägar

Via Dalarnas vattenvägar ges möjligheten att ta in naturen under en stilla kanottur eller en fartfylld forspaddling. De faluröda byarna upplevs från en ny horisont när paddlingen går längs vattendrag med bebyggelse tätt inpå. Och endast ljudet från dropparna som möter vattenytan hörs vid en stilla tur i vildmarken. Om det är farten och det actionfyllda som lockar är det forspaddling som gäller, där adrenalinet får pumpa i pulserande forsar. Att paddla i Dalarna är ett måste i sommar.

Läs intervju med naturguiden Jens Sarlin i Dala-Floda

Fler tips för en aktiv semester finns på visitdalarna.se/sommar

Vi är högst medvetna om allvaret med aktuell situation och vikten av att följa myndigheternas restriktioner men vi vill även fortsättningsvis ge människor möjligheten att drömma om Dalarna, även om resan hit kan få skjutas lite på framtiden. För information om de trygghetsanpassningar som görs med anledning av covid-19 hänvisar vi till respektive aktör.