Foto: Per Eriksson/Visit Dalarna

Besökarna från Nederländerna ska bli fler i Dalarna

Visit Dalarna bjuder tillsammans med Visit Sweden in Dalarnas besöksnäring till ett kunskapsseminarium om den nederländska marknaden.

Avkoppling i naturen, att få spendera tid tillsammans med familjen och att få bo i en stuga med egen trädgård – det lockar de nederländska besökarna till Dalarna under sommarmånaderna.

Sommartid toppar Dalarna listan när det gäller nederländska gästnätter i Sverige och Visit Dalarna ser tillväxtpotential. Hur kan Dalarna locka ännu fler nederländska besökare och vilka krav ställer detta på besöksnäringen? För att öka medvetenheten arrangerar Visit Dalarna två dagar med kunskapsseminarium om den nederländska marknaden.

”Vi vill att besöksnäringen i Dalarna i större grad ska bli exportmogen eftersom vi ser stor potential att öka andelen gästnätter på den nederländska marknaden. Digital närvaro, målgruppens drivkraften och att samarbeta med researrangörer är några ämnen vi kommer att prata om under dagarna” säger Tatjana Summermatter, samordnare för seminariet.

Bland talarna finns representanter från Visit Sweden och researrangören Pharos Reizen som delar med sig av sin kunskap. Besökarna från Nederländerna reser gärna runt med bil och tar del av stämningen, människorna och gästvänligheten. De är intresserade av att uppleva naturen och utforskar gärna flera platser under sin vistelse. Att vandra är en favoritaktivitet.

Kunskapsseminarium Nederländerna

Tisdag 8 oktober kl 08.30-12.00 Falu Gruva, Falun