Visthusboden, en del av Kulinariet i Stora Skedvi. Foto: Maria Hansson

Dalarna nominerar Kulinariet till Stora Turismpriset 2018

Stora Turismpriset 2018 delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. I år delas priset ut för 25:e gången. Varje region får nominera ett företag, i Dalarna är det Visit Dalarna som fått uppdraget att ta fram kandidater.

Kulinariet i Stora Skedvi är ett centrum för lokalt och småskaligt mathantverk. Ett besöksmål där man kan se, smaka, shoppa, delta och uppleva. Att intresset är stort för mat på det här sättet är tydligt. Förra året, 2017, lockade Kulinariet 65 000 besökare till den lilla byn Stora Skedvi.

Innanför Kulinariets väggar bakas Skedvi Bröd för hand i vedeldade ugnar. En hantverkstradition som du får uppleva på riktigt nära håll. Sortimentet i saluhallen Visthusboden bygger på lokal- och närproducerade samt ekologiska produkter i så hög utsträckning som möjligt. Det egna lilla mejeriet tillverkar Glass På Riktigt, samt erbjuder gårdsmjölk på glasflaska. Även på kvällstid kan besökarna ta del av upplevelserna i form av olika aktiviteter och events.

För långväga husbilsgäster har Kulinariet skapat ställplatser i direkt anslutning till butiken.

Under sommaren 2018 öppnade en pop-up-restaurang, Mat På Riktigt, av matkreatörerna Peter Zaar-Marcus och Görgen Tidén. Här erbjöds à la carte-lunch som baserades i huvudsak på råvaror som återfinns i saluhallen och bygden. Med 6000–7000 serverade lunchtallrikar fick restaurangen ett succéartart mottagande.

Kulinariets verksamhet präglas av kvalitet och matchar alla de kriterier som efterfrågas av de nominerade. Det innebär att konsekvent arbeta med ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet, att samverka med forskning och bidra till kunskaps- och erfarenhetsspridning till andra inom besöksnäringen. Kulinariet arbetar aktivt i olika nätverk. De är även nytänkande och innovativa i sitt sätt att bedriva verksamhet. Företagets grundare har, med all rätt, i flera prestigefyllda sammanhang utsetts till lokala mathjältar.

För mer information
Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, Kicki Juopperi, kicki.juopperi@tillvaxtverket.se, 08-681 93 02

Kulinariet, Anders Åkerberg, anders@prioleva.se, 070–223 05 44

Visit Dalarna, Lotta Magnusson, lotta.magnusson@visitdalarna.se, 070-520 79 59