För tredje gången arrangeras det holländska välgörenhetsloppet Skate4Air i Falun.

Skate4Air lockar holländska skridskoåkare till Falun

Holländska skridskoåkare vallfärdar till Dalarna i jakt på fina isar för långfärdsskridskor. I dag arrangeras det holländska välgörenhetsloppet Skate4Air för tredje gången på Runn i Falun.

Långfärdsskridskor är på frammarsch och Dalarna har tagit plats som ett mecka för skridskofantaster. Inte minst har holländska besökare upptäckt möjligheterna till fin skridskoåkning på isar runt om i länet.

Sedan flera år är Falun och sjön Runn en speciellt populär destination för holländska skridskoåkare. För tredje året i rad genomförs nu skridskosatsningen Skate4Air där, i samband med Runn Winter Week. Det är en holländsk organisation som arrangerar en gruppresa från Holland, där höjdpunkten är ett välgörenhetslopp som alltså går av stapeln på Runn. I loppet utmanar deltagarna både sig själva och samlar in pengar till forskning om lungsjukdomarna Cystic Fibros och PCD.

Förutom själva välgörenhetsloppet – som går av stapeln fredag 8 februari – finns även ett stort program med kringaktiviteter, som både stärker gruppens gemenskap och låter dem se mer av Dalarna och svensk vinter. De får till exempel prova på längdskidor, grilla korv, gå marschalltur samt testa is- och livräddning i samarbete med Scouterna.

Skate4Air genomfördes första gången i Falun 2017. Det blev en succé och organisationen valde att återkomma – med ännu fler deltagare – 2018. Nu är det alltså tredje gången gillt för Falun.

Visit Dalarna finns med som partner i samarbetet kring Skate4Air, som en del i ett aktivt arbete mot den holländska marknaden för att locka fler gäster som åker långfärdsskridskor. Arbetet sker bland annat inom satsningen Skating Dalarna.

Cecilia Linnteg, Affärsutvecklare Visit Dalarna och samordnare Skating Dalarna

cecilia.linnteg@visitdalarna.se