Besöksnäringen i Dalarna fortsätter att växa visar färska siffror från Tillväxtverket. Foto: Richard Lindor/Visit Dalarna

Danska besökare väljer Dalarna

Besöksnäringen i Dalarna fortsätter att växa både nationellt och internationellt. Nya siffror visar att Dalarna är ett av danskarnas absoluta favoritresmål i Sverige.

I dag publicerar Tillväxtverket och SCB beläggningsstatistiken för kommersiellt boende för helåret 2018. Statistiken visar att en tredjedel av alla danska besöksnätter i Sverige under 2018 spenderades i Dalarna. Jämfört med 2017 syns en ökning med hela 30 procent bland danska besökare och det är främst vintersäsongen som lockar. Det gör att Dalarna placerar sig som ett av danskarnas absoluta favoritresmål i Sverige.

– Skidåkning i Dalarna har i decennier varit populärt hos danska barnfamiljer. Våra skiddestinationer är välkända och nu när valutan gjort att det är fördelaktigt att åka på skidsemester i Sverige återvänder många till sina favoritanläggningar i Dalarna, säger Jonas Rosén, VD på Visit Dalarna.

Beläggningsstatistiken för kommersiellt boende för helåret 2018 visar en stor ökning av såväl svenska som utländska gästnätter. Svenska gästnätter i Dalarna ökade med 1,5 procent, vilket är strax över riksgenomsnittet. Totalt antal svenska gästnätter i Dalarna under 2018 var drygt 4,3 miljoner.

– Vi ser otroligt positivt på att allt fler väljer att komma till Dalarna och att Dalarna är attraktivt bland både svenska och utländska besökare. Det här är resultatet av en långsiktig satsning för att stärka Dalarnas erbjudande och möta kundernas behov. Framgången bygger på ett nära samarbete mellan Visit Dalarna, Dalarnas besöksnäring och kommuner samt Visit Sweden, säger Jonas Rosén.

Lotta Magnusson, Chef strategisk utveckling Visit Dalarna, 070 520 79 59

Jonas Rosén, VD Visit Dalarna, 070 695 46 40

Om statistiken:

Inkvarteringsstatistiken publiceras av SCB på uppdrag av Tillväxtverket. Inkvarteringsstatistiken visar utvecklingen för en del av turismen i Sverige, på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter. Dagbesök, besök hos släkt och vänner eller övernattningar på andra boendeformer som till exempel Airbnb syns inte i den här statistiken.