Bloggprofilerna Nathalie Myrberg och Catarina Skoglund på kulturresa i Dalarna. Foto: Visit Dalarna

Influencers gör Kulturresan i Dalarna

Under tre dagar, 3–5 juni, besöker bloggarna och influencerna Catarina Skoglund och Nathalie Myrberg Dalarna för att genomföra en kulturresa till flera kulturhistoriska besöksmål.

De inleder resan i Mora på måndagen med ett besök på Zornmuseet och Zorngården, för att sedan fortsätta mot Falun och Falu Gruva. Tisdagen ägnas åt Dalarnas Museum och Carl Larsson-gården, innan de rundar av dalabesöket med Munthes Hildasholm i Leksand och Ornässtugan i Borlänge på onsdagen.

– Jag ser fram emot att få uppleva Dalarna, mitt eget landskap med nya ögon. Fast jag inte har bott här på över 20 år är det fortfarande mitt landskap. Jag ser också fram emot att få turista här, se naturen och kulturen ur nya perspektiv. Just kombinationen av kultur, natur och trädgårdar inom Kulturresan är väldigt spännande. Jag ser också fram emot besöket på Carl Larsson-gården och Hildasholm i och med att jag inte varit där tidigare, säger Catarina Skoglund, som bland annat bloggar och driver Instagram-kontot @annacate med över 86 000 följare.

Att samarbeta med influencers är ett sätt att marknadsföra Dalarna som besöksmål.

– Det handlar om att på ett trovärdigt sätt berätta om Dalarna och skapa nyfikenhet för det fantastiska utbud som finns att ta del av. Genom att samarbeta med ambassadörer och influencers som berättar som sina upplevelser från ett dalabesök blir skildringarna äkta och personliga. Det ger också möjligheten att nå nya målgrupper, säger Helena Ahlgren, Chef marknad och kommunikation på Visit Dalarna.

Om Kulturresan Dalarna:

Kulturresan är en rundresa med nedslag på nio kulturhistoriska besöksmål i Dalarna. Här får besökarna ta del av kulturella sevärdheter och nationella skatter som Anders Zorn, Carl Larsson och Falu Gruva. Resan går via konstnärshem, trädgårdar och historiska industrimiljöer som alla förmedlar levande berättelser om Dalarna. Kulturresan Dalarna är ett samarbete mellan de kulturhistoriska besöksmålen och Visit Dalarna.

Besöksmålen inom Kulturresan är: Verket/Avesta Art (Avesta), Falu Gruva (Falun), Carl Larsson-gården, (Falun), Dalarnas museum (Falun), Ornässtugan (Borlänge), Munthes Hildasholm (Leksand), Nils Olsson Dalahästar (Mora), Zornmuseet (Mora), Porfyrmuseet (Älvdalen).

Läs mer om Kulturresan Dalarna

Catarina Skoglund @annacate