Karlskrona - Sveriges soligaste stad!

SMHIs mätningar av antalet soltimmar för 2012 placerade Karlskrona på topp i Sverige och staden kan därför stolt titulera sig ”Sveriges soligaste stad”.

– Nu intensifierar vi marknadsföringen av detta glädjande faktum, säger Terje Pedersen, turistchef i Karlskrona. Vi vet ju att solen kan spela en avgörande roll vid val av semesterort. Som turister och semesterfirande, drar vi att  oss mot solen och vi kan sedan några år tillbaka bevisa att Karlskrona är en av Sveriges mest solsäkra platser.

Karlskrona investerade i en solmätare 2009 och tre år senare kom staden med på SVT Rapports "Solliga". Kvitto på att investeringen var rätt kom  2012 då Karlskrona visade sig ha flest soltimmar under året.
– Vi bestämde oss tidigt för att ta fram en logotyp som hade med solen att göra, säger Terje Pedersen. Med 2012 års resultat i ryggen och med sommaren på gång, känner vi att tiden är mogen för att sprida det soliga budskapet, säger en strålande glad turistchef.