Europas kulturhuvudstad 2014 tjuvstartar i Europa: Turné ska ge uppmärksamhet för norra Sverige

Kulturhuvudstadsåret Umeå2014 har dryga fem månader kvar till invigningen som startar den 31 januari 2014. Men redan om några veckor åker Umeå2014 tillsammans med VisitSweden ut på turné i Europa med Sverige och delar av programåret i bagaget. Som första kulturhuvudstad någonsin väljer Umeå att ge sig ut på turné för att skapa uppmärksamhet utanför det egna landet.

En turné genom sju städer är startskottet för att ge den svenska kulturen och Umeå2014 en plats i Europa. Matupplevelser ska blandas med musikframträdanden, kulturutbyten och filmvisningar i den ambulerande miljön. Ett genomskinligt Sverigehus och en samisk kåta kommer att sättas upp på centrala platser och torg, där norrsken och midsommar visas sida vid sida med samisk kultur och svenska smaker. Platsen blir centrum för en lång rad kulturella evenemang, bland annat liveframträdanden av artisten Sofia Jannok. Turnén besöker Köpenhamn, Warszawa, London, Amsterdam, Paris, Barcelona och Hamburg med start i Köpenhamn den 5 september. www.caughtbyumea.com/tour

Kontrasten mellan sommar och vinter, den svenska livsstilen och den unika, progressiva kulturen i Umeå och norra Sverige blir centrala inslag. Exempelvis kommer storsatsningen Guitars – The Museum som invigs i Umeå nästa år att presenteras, liksom Designlabland, ett Norrbottensprojekt som bidragit med utformning och inredning av upplevelsehuset. Sverigeeventets besökare kommer även att få ta del av seminarier, utvalda designföremål och över 100 låtar av kända och okända artister med Umeåanknytning, inspelade enligt konceptet Hammock Sessions.

Med på turnén följer också ICEHOTEL som låter utvalda konstnärer skulptera i Torneälvsis, Sameslöjdstiftelsen som visar samiskt konsthantverk och Umeå universitet som delar med sig av ny forskning. Måltidsvision kommer att stå för en matföreställning för speciellt inbjudna med smakprov från den samiska kulturens åtta årstider. Under en middag vävs smaker, foto, musik, film och uppträdanden ihop till en unik helhetsupplevelse från Sverige.

-  Att hela Europa får ta del av Umeå2014 ser vi som en stor framgång, säger Marie-Louise Rönnmark, ordförande i Umeå kommuns kulturhuvudstadsutskott. Vi vet att vi har ett spännande program från en spännande del av världen, säger hon. Under turnén kommer Marie-Louise Rönnmark att vara officiell värd och bjuda in konstnärer, journalister, politiker, diplomater och andra till upplevelsehuset på alla sju platser.

-  Norra Sverige är exotiskt i många utländska resenärers ögon, och är en av de regioner som potentiella Sverigebesökare är mest nyfikna på, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden. Vi ser fram emot att lyfta fram den unika svenska livsstilen och kulturen till en intresserad målgrupp i Europa och vi har redan sett flera stora artiklar i europeiska medier som resultat av vårt PR-arbete.

I april startade en global tävling där deltagarna med foto, film och design kan tolka norra Sverige och Umeå. Konstnärer och andra kreativa personer har skickat in nästan 550 bidrag. I varje stad väljer en namnkunnig jury av designers, fotografer och filmare samt allmänheten ut tre semifinalister, som har chans att vinna tävlingen vid kulturhuvudstadsårets invigning.

Den 31 januari 2014 startar den tre dagar långa huvudinvigningen i Umeå. Då inleds ett år byggt på medskapande med en mängd aktörer i Umeå och det nordliga rummet. Redan idag är över 100 projekt planerade, mer än 35 festivaler, över 20 konferenser och mer än 80 evenemang. Här kan nämnas Skräckteatern - Horror and Art, El Sistema Umeå – ”Musik från Stunder när livet var som bäst” och en nycirkusfestival.

Mer om Europaturnén och tävlingen: www.caughtbyumea.com

Mer om kulturhuvudstadsprogrammet: www.umea2014.se

Bilder på upplevelsehus och övriga delar av Sverigemiljön: http://johanlygrell.com/transfer/caught.zip Fotograf Richard Silver ska anges vid publicering.

Sändning från pressträff den 15 augusti: www.bambuser.com/channel/umea2014

Hamburg

24 – 26 oktober

Gerhart-Hauptmann-Platz, Hamburg