Svensk design tar plats i Milano

Under årets design- och möbelvecka i Milano, som startar den 4 april, kommer nya strömningar inom svensk arkitektur, mode och design att inta staden och visa på fler reseanledningar till Sverige för internationella resenärer. Bakom initiativet, som är en del av satsningen Swedish Design Moves, står Visit Sweden och flera svenska designaktörer och turistregioner.

Medan den årliga designmässan Salone del Mobile pågår, med flera svenska företag som utställare, kommer Visit Sweden, Svensk Form, Association of Swedish Fashion Brands, Trä- och Möbelföretagen och Sveriges Arkitekter att rikta ännu mer uppmärksamhet mot Sverige. I designstadsdelen 5vie i Milano ska workshopar, föreläsningar, mötesplatser med svensk mat, musik och design samt en guide till det samlade svenska deltagandet i Milano visa upp en inkluderande, kreativ och innovativ svensk design i stark utveckling.

- Vårt sätt att förhålla oss till vår kreativa och jämlika design har en stark koppling till livsstilen och kan berätta mycket om Sverige. Därför vill vi göra fler utländska turister nyfikna på Sverige med denna satsning. Redan idag spenderar utländska besökare 113 miljarder kronor i Sverige årligen, säger Michael Persson Gripkow, chef för Brand and Strategic Communications på Visit Sweden.

Aktiviteterna i Milano är ett av nedslagen i en större satsning för att öka kännedomen om svensk design, Swedish Design Moves, som bildats av Visit Sweden och designaktörer i Sverige. Genom att fler designintresserade får upp ögonen för Sverige ska nyfikenheten öka också för Sverige som resmål. Swedish Design Moves är ett resultat av regeringens uppdrag till Visit Sweden att under fyra år marknadsföra svensk design i utlandet för att få fler resenärer att besöka Sverige och att öka exporten av svenska designprodukter och -tjänster.

Designveckan i Milano är en internationell scen för designbranschen och aktiviteterna för att uppmärksamma Sverige riktas till tongivande journalister, designprofiler och inköpare från hela världen. Veckan invigs av Sveriges ambassadör och inleds med en innovativ utställning av designerduon Färg & Blanche. Under tre ”midnattsmiddagar” får inbjudna gäster delta i samtal och uppleva smaker från Västerbotten, Skåne och Västsverige. Under middagarna visas bland annat svensk träarkitektur och möbelformgivning och filmen Woodland Sweden. Wingårdhs arkitekter, Scanias designchef Kristofer Hansén och formgivaren Clara von Zweigbergk, bland andra, kommer att dela med sig av processer och erfarenheter av nya projekt och material under en serie frukostsamtal ledda av Form Us With Love. Modevarumärket COS gör också en konceptuell installation under veckan.

Innovationer och produkter från de svenska deltagarna, bland annat kända internationella namn som Claesson Koivisto Rune och Monica Förster, tidigare formstudenter från Beckmans Designhögskola och designgruppen Front, ska inspirera internationella medier och andra tongivande personer om svensk design. Bland annat kommer tusentals utvalda mottagare att få stoff till redaktionella artiklar och inslag av Visit Swedens utlandskontor i fem länder.

Den gemensamma satsningen Swedish Design Moves i Milano är en fortsättning på den marknadsföring av Sverige som designnation som inleddes under Stockholm Design Week i februari för ett tjugotal internationella journalister och designprofiler. I september gör Swedish Design Moves en liknande satsning i Paris tillsammans med Svenska institutet.

Om regeringens designsatsning
Näringsdepartementet meddelade i maj 2016 att man satsar totalt 28 miljoner kronor från 2016 till och med 2019 på att utveckla och stärka den internationella marknadsföringen av Sverige som designland. Uppdraget gavs till Visit Sweden. Insatserna ska bidra till att skapa ett större internationellt intresse för design, exempelvis inom mode, arkitektur, inredning och möbler i Sverige, så att fler reser hit och upplever och konsumerar svensk design samt att exporten av designprodukter och tjänster ökar.

För mer information

Bitte Olsson, pressansvarig på Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56

Ewa Kumlin, vd på Svensk Form, ewa.kumlin@svenskform.se, 0736-63 66 76

Charlotta Holm Hildebrand, branschchef Sveriges Arkitekter, charlotta.holm.hildebrand@arkitekt.se, 0706-84 44 77