Svensk sommar lockar hälften av årets övernattningar från utlandet

Det är under juni, juli och augusti som majoriteten av de utländska resenärerna besöker sommarfagra Sverige. 53 procent av alla övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser samt i privata stugor och lägenheter sker under sommaren, men genom att utnyttja ledig kapacitet på boendeanläggningar under resten av året kan svensk besöksnäring ytterligare öka sina intäkter.

Resandet från utlandet ökar och det är sommarmånaderna juni, juli och augusti som lockar flest gäster till hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser samt privata stugor och lägenheter över hela Sverige. Under förra sommaren gjordes 6,8 miljoner övernattningar från utlandet, flest övernattningar från Norge och Tyskland. Under sommaren sker cirka 40 procent av övernattningarna på hotell och lika många görs på landets campingplatser. Privata stugor och lägenheter som hyrs ut till utländska besökare står för 12 procent av sommarövernattningarna.

Även om de utländska övernattningarnas koncentration till sommaren minskade med två procent mellan 2010 och 2012 finns en outnyttjad potential under vinter, vår och höst.

-  Sverige är underbart på sommaren, men på sina håll kan det redan vara fullbelagt. Vi kan bli ännu bättre på att utnyttja allt det fina som Sverige har även under andra årstider. Resandet till Sverige har ökat stadigt de senaste åren och kan öka ännu mera, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden. Det är i utlandet som den största potentialen att öka turismintäkterna finns.

VisitSweden har just avslutat flera marknadsföringskampanjer för Sverige i utlandet inför sommarsäsongen. Men VisitSweden arbetar även med att sprida intresset för Sverige till andra delar av året, bland annat till svenska storstäder och kampanjer riktade mot utländska familjer under deras skollov. Under flera år har VisitSweden tillsammans med svenska skidanläggningar marknadsfört Sverige som en spännande och barnvänlig vinterdestination med många aktiva upplevelser.

- 82 procent av de utländska besökarna är återkommande besökare och många delar självklart med sig av sina upplevelser till vänner och på sociala forum som Tripadvisor och Expedia. Det är vi svenskar som är en av de stora dragkrafterna att resa hit, det vet vi genom våra analyser. Det kan ju vara kul att veta när man möter en utländsk turist i sommar, fortsätter Thomas Brühl.

Uppgifter om övernattningar från utlandet i Sverige kommer från Tillväxtverket och SCB.

Största utlandsmarknader under juni, juli och augusti 2012

Övriga länder

1 017 385 övernattningar

Mer information om VisitSweden www.visitsweden.com/partner