Gabriella Hed Vall, evenemangsansvarig Visit Umeå AB

Evenemangstaden Umeå växer

Sedan starten 2013 har Visit Umeå AB arbetat strategiskt med att värva, utveckla och marknadsföra evenemang samt utarbetat nya former för att samarbeta med lokala arrangörer. Bolagets uppdrag är att utveckla Umeå som besöksstad genom evenemang och bidra till de nationella besöksnäringsmålen om att nå en fördubbling av den turistekonomiska omsättningen mellan 2010 och 2020.

En utvärdering av åren 2013-2016 visar att den årliga genomsnittliga ökningen av antalet större evenemang ligger på 19 procent och i faktiska tal har de ökat från 32 stycken 2013 till 54 stycken 2016. Även antalet som reser till Umeå på grund av evenemang har ökat stadigt år från år. Den största ökningen finns mellan 2013 och 2014 och där antas kulturhuvudstadsåret vara den bakomliggande orsaken. Utvärderingen bekräftar också att antalet nationella tävlingar och mästerskap som genomförts i Umeå de senaste åren har fördubblats.

- Det är roligt att få en bekräftelse på att den satsning som gjordes 2013 faktiskt har gett resultat, säger Gabriella  Hed Vall, evenemangsansvarig på Visit Umeå. Det ger mod och lust att jobba vidare med att utveckla Umeå som en attraktiv stad för både lokala och externa arrangörer och öka bidraget till stadens och regionens besöksnäring genom evenemang. I vår målsättning ligger även att evenemangen ska bidra till att bygga stolthet och ambassadörskap hos oss Umeåbor och det hoppas och tror jag verkligen att de gör idag, fortsätter Gabriella.

2017 kommer att bjuda på ett stort antal evenemang av olika slag. Närmast förestående har vi Umeå Humorfestival som i år växer med ett större antal akter än föregående år. Sedan är det dags för Brännbollsyran som utlovar rekordstort antal sålda biljetter. Sommaren bjuder bland annat på storheter som Håkan Hellström, klassiska Wheels och Umeå Fotbollsfestival. Som krydda till dessa evenemang kommer Umeå Live även i år att bjuda på gratis underhållning utspritt under hela sommaren. I augusti står Umeå värd för Nordiska juniormästerskapen i friidrott och vi välkomnar 300 juniorer som kommer att tävla både i lag och individuellt. Som pricken över i:et på en späckad evenemangssommar genomförs Ungdoms-SM i orientering 15-17 september. För en bra översikt av aktuella evenemang i Umeåregionen besök visitumea.se.

Gabriella Hed Vall

tfn 070-601 03 57  gabriella.hed-vall@visitumea.se

Visit Umeå är Umeås destinationsbolag och turistcenter. Visit Umeås uppgift är att sälja och marknadsföra Umeå som turist-, mötes-, evenemangs- och handelsstad.

Visit Umeå AB arbetar med att vinna möten, konferenser och kongresser till staden. Bolaget ska också utveckla, marknadsföra och värva evenemang till Umeå och regionen. Dessutom verka för en levande och attraktiv stadskärna och utveckla shoppingturismen. Bolaget ägs delvis av besöksnäringen, fastighetsbolag, handeln samt finansieras via Umeå kommun.

Visit Umeå turistcenter är organisationen för privat turism. I turistcentrets uppdrag ingår att marknadsföra Umeå och Umeåregionen som besöksmål nationellt och på utländska marknader.