Fler turister besökte Umeå under fjolåret

Fler turister besökte Umeå under fjolåret

Antalet gästnätter på hotell, stugbyar och vandrarhem i Umeå uppgick totalt till 599 249 under 2016, vilket är en ökning med 67 150 övernattningar eller 12,6 procent jämfört med 2015. Siffrorna är hämtade från SCB och är preliminära.

Av statistiken framgår att de svenska övernattningarna står för hela 85,6 procent av det totala antalet gästnätter. Finland har ökat med 22 procent under året och står för 20 357 gästnätter. Även andra nationaliteter har ökat och Tyskland som är en prioriterad marknad har ökat med hela 32,6 procent och där redovisas 15 221 gästnätter. Även Norge ökar och det totala antalet norska gästnätter är 15 606, 2,6 procent av den totala marknaden.

-Vi har fokuserat våra insatser på just de länderna som ökar mest, och naturligtvis har nya etableringar i staden påverkat inresandet positivt, säger Anna Wikholm Kjellberg, VD på Visit Umeå AB.

Under 2016 har Umeå fått en utökad hotellkapacitet. Enligt statistiken från SCB var den genomsnittliga rumsbeläggningen 63 procent, vilket är i paritet med 2015.

Anna Wikholm Kjellberg

VD/Visit Umeå

tfn 070-5796287

Visit Umeå är Umeås destinationsbolag och turistcenter. Visit Umeås uppgift är att sälja och marknadsföra Umeå som turist-, mötes-, evenemangs- och handelsstad.

Visit Umeå AB arbetar med att vinna möten, konferenser och kongresser till staden. Bolaget ska också utveckla, marknadsföra och värva evenemang till Umeå och regionen. Dessutom verka för en levande och attraktiv stadskärna och utveckla shoppingturismen. Bolaget ägs delvis av besöksnäringen, fastighetsbolag, handeln samt finansieras via Umeå kommun.

Visit Umeå turistcenter är organisationen för privat turism. I turistcentrets uppdrag ingår att marknadsföra Umeå och Umeåregionen som besöksmål nationellt och på utländska marknader.