Ny ridsports-tävling till Umeå

Ny ridsports-tävling till Umeå

Den 27-28 april är det premiär för Umeå Icelandichorse Meeting, Norrlands största inomhustävling för islandshästar. Arrangör är anrika Vallholt Islandshästförening, arenan Hippologum och tävlingsdeltagare och publik kommer från Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland samt även från Finland.

Upprinnelsen till tävlingen är bristen på tävlingsmöjligheter för islandshästar på vintern och arrangören hoppas att genom en publikvänlig tävling, för såväl nybörjare som elit, kunna öka intresset både för rasen och ridsporten i norra Sverige.

- "Vi tycker att det är viktigt med en arena och en mötesplats för islandshästsporten i den här delen av landet och vi vill få fler engagerade både som tävlings- och hobbyryttare. Det många kanske inte vet här är att Sverige faktiskt är den näst största islandshästnationen utanför Island." säger Johanna Palmlöf Brus, ordförande i Västerbottens Islandshästförbund.

60 ekipage är anmälda till tävlingen och enligt arrangören är detta långt över förväntan. Bland deltagarna finns stjärnglans i form av bla Gudmundur Einarsson med 23 SM guld, 7 NM guld och 2 VM guld i bagaget. Även Camilla Hed och Hjalti Gudmundsson, båda rutinerade deltagare från NM och VM kommer att delta.

- "Vi har ett fantastiskt program att se fram emot. Det är varvat med inslag så som clinics med Gummi Einarsson och Wången - Nordens största utbildare inom islandshäsar. Vi kommer också ha en Stjärnutmaning där deltagare på hög nivå tävlar inom western, dressyr, hoppning och monté samt en helt ny gren - First Time Start. Här får alla som aldrig tävlat tidigare delta. Ridsport ska vara en sport där alla tävlar på lika villkor oavsett kön eller ålder!" avslutar Johanna Palmlöf Brus.

Mer information om tävlingen på: www.umeaicelandichorsemeeting.se
För frågor, kontakta: Johanna Palmlöf Brus, telefon 070 615 40 33.