Foto: Fredrik Larsson

P2 i Parken tillbaka under Umeå Live

Den 8 augusti besöker Sveriges Radios konsertturné P2 i Parken Umeå för andra året i rad. I ett unikt samarbete tillsammans med Norrlandsoperans Symfoniorkester och Umeå Live kommer publiken kunna njuta av klassisk musik i Rådhusparken. Pernilla Eskilsdotter från P2:s Klassisk morgon presenterar konserten och dirigent Ola Rudner får sällskap av sångsolister ur Hans & Greta-ensemblen. Konserten direktsänds i P2 kl. 19.03–20.30.

– P2 i parken på sommaren är som en musikens motsvarighet till kosläpp om våren. Vi får alla, musiker, publik och programledare komma ut i sommarhagen och njuta efter att ha varit inomhus hela vintern. Jag är oerhört laddad inför en ny sommar med denna fantastiska turné och de tre proffsiga orkestrarna som medverkar! säger programledare Pernilla Eskilsdotter

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Om Pernilla Eskilsdotter
Som programledare för Klassisk morgon i P2 har Pernilla Eskilsdotter daglig kontakt med både den klassiska musiken och lyssnarna. Varje vardagsmorgon guidar hon publiken genom den stora klassiska repertoaren samtidigt som hon introducerar det nya och senaste inom konstmusiken. Pernilla har jobbat på Sveriges Radio sedan 1994 och har bland annat lett P2-program som Opp Amaryllis, Entré och Mitt i musiken. Hon har varit programledare för Klassisk morgon, som från början hette Önska i P2, sedan starten 2006. På Radiogalan 2015 utsågs Klassisk morgon till Sveriges bästa morgonradioprogram.

Foto: Fredrik Larsson

Umeå Live är familjefesten som under sju tillfällen i sommar bjuder på gratis underhållning i Umeå centrum.  Samtliga datum för Umeå Live är 26 juni, 28 juni, 17 juli, 19 juli, 24 juli, 31 juli och 8 augusti.

För frågor, kontakta:

Gabriella Hed Vall, evenemangsansvarig Visit Umeå