Hasse Andersson. Foto: Bertil Hagberg, Sesamphoto AB

Seniorvänligt på Umeå Live

Den folkkäre artisten Hasse Andersson uppträder på Umeå Live fredag den 4 augusti. Dagsprogrammet samma datum tillägnas Umeås seniorer och toppas av musik ur den store folkhemssångaren Gunnar Wiklunds repertoar.

- Umeåborna kan se fram emot en härlig sommarfest med ett program som passar hela familjen. Vi är extra glada över att kunna bjuda Umeås seniorer på en riktig högtidsstund, säger Anna Axelson, projektledare för Umeå Live.

Den skånske stjärnan Hasse Andersson, som tagit plats i våra hjärtan med låtar som klassikern ”Änglahund” och melodifestivalhiten ”Guld och gröna skogar”, blir huvudakt för Umeå Live’s kvällsprogram på Skeppsbron. Programmet på Renmarkstorget tidigare under dagen är anpassat för att falla seniorer i smaken och har kommit till via ett samarbete med Umeå kommun kultur. Bland annat kommer Julian Olin att framföra musik från Gunnar Wiklunds låtskatt och berätta om en fin tid.

- Det är roligt att det här samarbetet blir av och att seniorer får stå i centrum under sommarens sista Umeå Live, säger Anna Jirstrand Sandlund, programchef för Väven.

Wiklund var oerhört populär på 1960-talet med flera hits såsom ”Vi ska gå hand i hand”, ”Han måste gå” och ”Nu tändas åter ljusen i min lilla stad”. Han blev framröstad som den populäraste sångaren och den största publikmagneten i folkparkerna under tidigt 60-tal.

Årets Umeå Live går av stapeln 30 juni, 12, 19 och 26 juli samt 4 augusti och består liksom ifjol av ett dagsprogram i centrala Umeå och ett kvällsprogram på Skeppsbron. Klart sedan tidigare är att Eva Eastwood och Svenne Rubins uppträder den 30 juni och att Janne Schaffer toppar programmet den 19 juli. Vilka huvudakterna blir på de två återstående datumen släpps inom kort. Resterande program fylls på löpande.

Umeå Live är inne på sitt tredje år och i möjligaste mån placeras evenemanget dagen före eller efter befintliga evenemang, för att stötta dessa och naturligtvis för att få fler besökare till respektive evenemang. Syftet med Umeå Live, som är gratis för besökarna är att det ska bidra till en levande och attraktiv stad för umeåborna samt locka tillrestande besökare.

För mer information:

Anna Axelson, Tiljan, 070-695 50 28, anna@tiljan.se

Visit Umeå är Umeås destinationsbolag och turistcenter. Visit Umeås uppgift är att sälja och marknadsföra Umeå som turist-, mötes-, evenemangs- och handelsstad.

Visit Umeå AB arbetar med att vinna möten, konferenser och kongresser till staden. Bolaget ska också utveckla, marknadsföra och värva evenemang till Umeå och regionen. Dessutom verka för en levande och attraktiv stadskärna och utveckla shoppingturismen. Bolaget ägs delvis av besöksnäringen, fastighetsbolag, handeln samt finansieras via Umeå kommun.

Visit Umeå turistcenter är organisationen för privat turism. I turistcentrets uppdrag ingår att marknadsföra Umeå och Umeåregionen som besöksmål nationellt och på utländska marknader.