Temat för snöskulpturmästerskapen "Ålder, visdom och respekt"

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2017 08:00 CET

Laget Apelsin med Jens Pettersson och Magnus Palo Misch har vunnit mästerskapen flera gånger. Här är de glada vinnarna framför sin skulptur OUBOROS 2015

De sju skulpterade lagen har mycket varierande bakgrund; studerande från universitet, konsthögskolan, entusiastiska amatörer m.fl. Gemensamt för alla är massor av kreativitet och hantverksskicklighet.

Tävlingen går av stapeln fredagen den 10 februari klockan 10:00, längs Rådhusesplanaden och prisutdelningen äger rum på lördagen 11 februari klockan 13:30, vid mobila scen vid Rådhusesplanaden.

Skulpturerna studeras och bedöms av både publik och jury.

Umeåmästerskapen i snöskulptur firar i år 26 år. Standarden och kreativiteten hos de tävlande är hög och tävlingarna är en publikdragare av stora mått. Över 5 000 kubikmeter snö har under de 26 åren kreativt formats till mer än 200 vackra skulpturer. Deltagande skulpturlag skapar av en snökub (27 kubikmeter) ett konstverk enligt det tema som angetts.

FÖR INFORMATION:

Erja Back, Visit Umeå

Tel. 070 647 62 78

Visit Umeå är Umeås destinationsbolag och turistcenter. Visit Umeås uppgift är att sälja och marknadsföra Umeå som turist-, mötes-, evenemangs- och handelsstad.

Visit Umeå AB arbetar med att vinna möten, konferenser och kongresser till staden. Bolaget ska också utveckla, marknadsföra och värva evenemang till Umeå och regionen. Dessutom verka för en levande och attraktiv stadskärna och utveckla shoppingturismen. Bolaget ägs delvis av besöksnäringen, fastighetsbolag, handeln samt finansieras via Umeå kommun.

Visit Umeå turistcenter är organisationen för privat turism. I turistcentrets uppdrag ingår att marknadsföra Umeå och Umeåregionen som besöksmål nationellt och på utländska marknader.

Kommentarer (0)