Visit Umeås nya VD rekryterad från HBO

Styrelsen i Visit Umeå AB har utsett Sara Gustavsson till ny VD i bolaget. Sara har sina rötter i Ersmark utanför Umeå och är utbildad civilekonom med marknadsföringsinriktning från Umeå Universitet. Sara har över 10 års erfarenhet av marknad och försäljning från flertalet olika branscher.

Med sin breda bakgrund har Sara arbetat med alla områden inom marknad och försäljning, varumärkesbyggande, projektledning, event, digital och social marknadsföring, CRM samt ledarskap. Sara har även fem års erfarenhet från flygbranschen där hon arbetade med att skapa samarbete med destinationer, hotell och evenemangsaktörer. De senaste tre åren har Sara varit verksam på HBO Nordic där hon ansvarat för all digital marknadsföring med fokus att skapa tillväxt för HBO´s streamingtjänster i Norden och Spanien.

- Jag ser väldigt mycket framemot att få arbeta med Umeå som destination. Vi har en tydlig målsättning och jag kommer att använda min erfarenhet inom marknad och försäljning till att göra fler människor nyfikna och intresserade av Umeå och regionen, säger Sara Gustavsson.

Styrelsen i Visit Umeå AB bedömer att Sara är mycket välmeriterad för att leda och utveckla destinationsbolaget framåt. Hon har mycket goda förutsättningar att både utveckla helheten i Visit Umeås verksamhet och stärka Umeås roll som en ledande och spännande destination i Norra Sverige för bolagets samtliga verksamhetsområden.

- Saras styrka är marknadsföring och försäljning, kundrelationer och kundservice. Hon är kommunikativ och mycket erfaren och kompetent i den växande digitala marknadsföringen. Hon har också visat på ett tydligt, engagerat och resultatorienterat ledarskap, säger Roland Carlsson, styrelseordförande i Visit Umeå AB.

Sara tillträder sin tjänst den 1 augusti 2017.

För mer information:

Roland Carlsson, styrelseordförande Visit Umeå AB

tfn 070-578 65 50

Visit Umeå är Umeås destinationsbolag och turistcenter. Visit Umeås uppgift är att sälja och marknadsföra Umeå som turist-, mötes-, evenemangs- och handelsstad.

Visit Umeå AB arbetar med att vinna möten, konferenser och kongresser till staden. Bolaget ska också utveckla, marknadsföra och värva evenemang till Umeå och regionen. Dessutom verka för en levande och attraktiv stadskärna och utveckla shoppingturismen. Bolaget ägs delvis av besöksnäringen, fastighetsbolag, handeln samt finansieras via Umeå kommun.

Visit Umeå turistcenter är organisationen för privat turism. I turistcentrets uppdrag ingår att marknadsföra Umeå och Umeåregionen som besöksmål nationellt och på utländska marknader.