Foto: Warner Music Sweden

Wiktoria till Umeå Live - samtliga huvudakter klara

Sveriges okrönta drottning av countrypop, Wiktora, är nu klar för Umeå Live i sommar. Den 25 juli gästar hon Skeppsbron. Kvällen bjuder också på Idolvinnaren med den stora rösten, Chris Kläfford. Vid Umeå Lives sista tillfälle den 9 augusti gästar Sveriges Radio med sin sommarturné P2 i Parken i ett samarbete med Norrlands Symfoniorkester. Samtliga huvudartister är nu klara för Umeå Live 2018.

-Vi är otroligt glada att presentera denna sköna blandning under sommarens Umeå Live. Det kommer att finnas något för alla vilket är hela syftet. Att vi fått till ett samarbete med Sveriges Radio och Norrlandsoperan känns extra roligt och vi hoppas att inte bara inbitna fans av klassisk musik ska hitta till Rådhusparken denna kväll. Vi ser framför oss en park full med picknick-filtar, glada människor och magisk stämning. Det här kan bli ett minne för livet, säger Gabriella Hed Vall, evenemangsansvarig på Visit Umeå.

P2 i Parken 9 augusti
Som Sveriges Radio berättade förra veckan gästas Umeå Live den 9 augusti av Sveriges Radios konsertturné P2 i Parken. Pernilla Eskilsdotter från P2:s Klassisk morgon presenterar konserten och P2:s Artist, cellisten Amalie Stalheim, är gästsolist tillsammans med Norrlandsoperans Symfoniorkester. Konserten kommer att spelas i Rådhusparken och direktsänds även i P2 kl. 19.00–20.30.

Norrlandsoperan är entusiastiska över det kommande evenemanget. Musikchef Elisabet Ljungar kommenterar:
- Äntligen! Detta evenemang är efterfrågat och efterlängtat av både Umeåborna och Norrlandsoperans Symfoniorkester. Att dessutom hela svenska folket kan vara med och dela den förhoppningsvis varma och soliga augustikvällen med musik vid Umeälven är alldeles underbart.

Samtliga huvudakter klara
Därmed är samtliga datum och huvudakter klara för Umeå Live 2018. Den 29 juni spelar The Boppers, den 5 juli har Rolandz sin turnépremiär på Skeppsbron och den 25 juli är det dags för Wiktoria och Chris Kläfford. Sommarens program avslutas den 9 augusti med klassisk konsert från P2 i Parken, ett unikt samarbete mellan Sveriges Radio och Norrlandsoperan. Övriga programpunkter under kvällarna samt dagsprogrammen kommer att fyllas på allt eftersom.

För frågor, kontakta:

Gabriella Hed Vall, evenemangsansvarig Visit Umeå
gabriella.hed-vall@visitumea.se, 070-601 03 57

Anna Axelson, producent Tiljan AB
anna@tiljan.se, 070-695 50 28

Visit Umeå är Umeås destinationsbolag och turistcenter. Visit Umeås uppgift är att sälja och marknadsföra Umeå som turist-, mötes-, evenemangs- och handelsstad.

Visit Umeå AB arbetar med att vinna möten, konferenser och kongresser till staden. Bolaget ska också utveckla, marknadsföra och värva evenemang till Umeå och regionen. Dessutom verka för en levande och attraktiv stadskärna och utveckla shoppingturismen. Bolaget ägs delvis av besöksnäringen, fastighetsbolag, handeln samt finansieras via Umeå kommun.

Visit Umeå turistcenter är organisationen för privat turism. I turistcentrets uppdrag ingår att marknadsföra Umeå och Umeåregionen som besöksmål nationellt och på utländska marknader.