Långsiktiga satsningar gör Vara till Årets nyföretagarkommun

Vara har utsetts till ”Årets nyföretagarkommun” i Sverige 2011. Priset på 100.000 kronor delas ut på mässan Eget företag i Stockholm nu på torsdag, den 6 oktober.

18 kommuner runt om i landet var nominerade att bli 2011 års bästa nyföretagarkommun – alla med mycket goda framgångar när det gäller att stimulera fler att etablera sig som företagare.

– Vara är en kommun som framgångsrikt satsat på bra service och en god relation till näringslivet. Sättet de gör det på skapar ett klimat som gynnar både befintliga företagare och nya entreprenörer. Jag har förstått att juryn tog mycket fasta på att kommunen gör det som den är bra på och lämnar företagandet åt företagarna, säger Rolf Dahlberg, som i egenskap av vd delar ut priset från Visma Spcs på torsdag.

Föredöme för andra kommuner
I sin motivering pekar juryn också på hur det nya företagandet i Vara har historiska kopplingar till en mycket gammal entreprenörsanda i bygden. Här finns flera exempel på företag som börjat i huvudet på uppfinningsrika bönder, omsatts till småskaliga verksamheter, och sedermera växt sig stora nog att sätta Vara på kartan. Goda förebilder föder nya entreprenörer och Varaandan fortlever från en generation till en annan.

– Genom att sätta konkreta och mätbara mål för kommunens näringslivsutveckling tycker vi att vi har skapat en plattform för ett fruktbart samarbete kring näringslivsfrågorna, säger kommunalrådet Fredrik Nelander i Vara.

– För att uppnå och behålla ett gott företagsklimat, där nya företag kan etablera sig och redan etablerade företag kan växa sig starka, har kommunen satt tydliga mål ända fram till 2015. Här handlar det exempelvis om hur många nya företag som bör tillkomma per år, hur företagsklimatet bedöms och hur många gymnasieelever som deltar i Ung företagsamhets verksamhet, säger Fredrik Nelander.

Tidigare vinnare

Priset ”Årets nyföretagarkommun” är instiftat av programleverantören Visma Spcs och stiftelsen NyföretagarCentrum Sverige. I år delas priset ut för sjunde gången. Strängnäs, Helsingborg, Gnosjö, Norrtälje, Åre och Strömstad (delade vinnare 2009) samt Enköping har fått priset tidigare.

Prispengarna ska enligt instiftarnas regler användas för att uppmuntra initiativ och aktiviteter som gynnar nyföretagandet på den vinnande orten under de närmaste tre åren.

Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Lars Fredell, informationschef för Visma Spcs, 0708-39 69 25, lars.fredell@visma.se
Mats Evergren, NyföretagarCentrum, 0708-14 44 04, mats.evergren@nyforetagarcentrum.se
Fredrik Nelander, kommunalråd i Vara kommun, 0152-310 10, fredrik.nelander@vara.se
Johanna Forslund Kullander, näringslivschef i Vara kommun, 0702-03 66 61, johanna.forslund.kullander@vara.se

• nyföretagarkommun
  • nyföretagarcentrum

Vismakoncernen är den ledande leverantören av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköpslösningar, betalningstjänster, butiksdatalösningar, IT-projekt, anbud och upphandling. Visma förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser hos 240 000 kunder i både privat och offentlig sektor i norra Europa. Koncernen har drygt 4 300 anställda, varav 1 300 i Sverige. Omsättningen uppgick 2010 till 4 168 miljoner norska kronor.