Ny app från Visma automatiserar hanteringen av digitala kvitton

Visma lanserar en ny app som helt automatiserar hanteringen av kvitton, traktamenten och milersättning och skyndar på digitaliseringen av både redovisningsbyråer och småföretag. Appen hämtar digitala kvitton direkt från kassan, leverantören eller e-post och är resultatet av ett nytt samarbete med Companyexpense.

– Vi vill leda utvecklingen inom redovisnings- och revisionsbranschen. Därför är vi glada över att kunna bredda vårt utbud med funktionalitet som digitaliserar och trimmar byråernas arbetsflöden, säger Daniel de Sousa, vd för Visma Spcs.

Visma har valt Companyexpense som utvecklingspartner och programvaruleverantör till sin nya app Visma Companyexpense, som helt automatiserar hanteringen av kvitton, traktamenten och milersättning.

Andelen digitala kvitton i Sverige ökar snabbt. Tusentals butiker skapar redan idag digitala kvitton direkt från kassan. Alla köp direkt i appar genererar digitala kvitton och det blir allt vanligare att kunder får sina kvitton som e-post. De som använder Visma Companyexpense får en enkel, snabb och säker redovisning av alla utlägg - från det att man har använt sitt betalkort till det att utläggsrapporten skickas in till något av Vismas bokförings- och löneprogram. Alla utlägg kan redovisas direkt i mobilen och är därefter tillgängliga för redovisningsbyrån.

Med Visma Companyexpense slipper redovisningsbyråerna och deras kunder hålla på med pappersutskrifter, skanning och manuell datainmatning. De sparar värdefull tid, skonar miljön och minskar risken för manuella fel.

Papperskvitton fotograferas och tolkas automatiskt i appen, så att användaren slipper fylla i belopp, moms och datum.

– Samarbetet med Visma är ett perfekt exempel på hur vår mobila plattform kommer till nytta och underlättar vardagen för företag och deras anställda, säger Per Einarsson, vd för Companyexpense.

Sedan förra året har Visma en helt ny affärsmodell för redovisnings- och revisionsbranschen. De viktigaste ekonomiprogrammen från Visma är numera kostnadsfria, samtidigt som byråerna är med och delar på intäkterna när deras kunder köper programvara. Det nya upplägget gör det möjligt för byråerna och deras kunder att skapa fler digitala relationer, samarbeta på ett modernt sätt och därmed ta tillvara möjligheterna med digitaliseringen.

Undersökningar som Visma gjort visar att redovisnings- och revisionskunder flyttar över till molntjänster i allt snabbare takt. Där framgår också att det finns en stor vilja i branschen att ställa om till mer digitala arbetssätt.

För mer information, kontakta gärna
Daniel de Sousa, vd Visma Spcs, 070-335 86 84, daniel.de.sousa@visma.com
Per Einarsson, vd Companyexpense Svenska AB, 073-440 42 22, per.einarsson@findity.com
Johanna Stier, PR-ansvarig Visma Spcs,073-056 17 69, johanna.stier@visma.com