Stor ökning av företagandet bland pensionärer

Intresset för att starta eget efter pensionen fortsätter att växa. Första halvåret i år registrerade sig nästan dubbelt så många över 65 år som enskilda näringsidkare som under samma period förra året. Det visar en färsk sammanställning från Visma.

De sex första månaderna i år registrerades 1 543 firmor av personer som nått pensionsåldern. Det ska jämföras med att det startades 1 036 enskilda firmor i samma åldersgrupp första halvåret 2010, en ökning med 48,9 procent. Det kan också jämföras med att det samlade nyföretagandet ökade med 20,1 procent första halvåret i år.

Skogsförvaltning och organisationsfrågor
De vanligaste branscherna bland 65-plussarna är skogsförvaltning, jordbruk och konsultverksamhet i organisationsfrågor. Dessa tre verksamhetsområden dominerade både första halvåret i år och i fjol. Andra vanliga branscher är redovisning och konsultande inom byggsektorn. På topplistan finns även litterärt och konstnärligt skapande.

– Den som går i pension sitter inne med en gedigen kompetens, ett brett nätverk och ofta en tredjedel av livet framför sig. Perfekta förutsättningar för företagande, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs – och dessutom 57 år just i dag.

Långvarig trend
Trenden att alltfler i mogen ålder väljer att bli företagare i en eller annan form har märkts under flera år. I dag är deras andel av nyföretagarna dubbelt så stor som för tio år sedan. Det visar bland annat statistik från SCB.

En undersökning som Sifo gjorde för Vismas räkning för knappt ett år sedan visade att fyra av tio i åldersgruppen 50-64 år kunde tänka sig att starta eget när de gått i pension. Av dessa hade cirka 60 procent redan en affärsidé. Ju närmare pensionen, desto tydligare är affärsidén, visade undersökningen också.

– Som seniorföretagare har du pension och därmed en ekonomisk grundtrygghet som yngre företagare bara kan drömma om. Du kan avgöra själv hur mycket du vill jobba med ditt företag, men också med vad och hur länge. Här finns en jättepotential att ta till vara, säger Rolf Dahlberg.

Om undersökningen
Undersökningen bygger på statistik från Bolagsverket och UC och omfattar alla enskilda firmor som registrerats under perioderna 1/1 2010 – 30/6-2010 samt 1/1 2011 – 30/6 2011. I den bifogade filen finns statistik för utvecklingen i landets alla län samt topplistan över branscherna.

Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs AB, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Lars Fredell, informationschef för Visma Spcs AB, 0708-39 69 25, lars.fredell@visma.se

Visma gör verksamheter mer effektiva. Koncernen levererar programvara, outsourcingtjänster, inköpslösningar, betalningstjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterade utvecklings- och konsulttjänster. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 320 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 har Visma som hosting-partner. Koncernen har över 5 000 anställda, varav drygt 1 400 i Sverige. 2010 uppgick omsättningen till 4 168 miljoner norska kronor.