Vivida Assistans inviger boende för funktionsnedsatta

2008 inledde Vivida Assistans ett projekt för att starta en ny typ av boende för personer med personlig assistans. Vi kallar det för assistansboende. Konceptet är enkelt och det bygger på gemenskap och trygghet, både för de boende men också för våra medarbetare.

Idag är de flesta funktionsnedsatta hänvisade till en bostad i ett kommunalt gruppboende. Nackdelen är att den funktionshindrade då inte har rätt till personlig assistans och den frihet som det innebär. Vill den funktionsnedsatta behålla sin personliga assistans är de hänvisade till en egen bostad. Många föräldrar till funktionshindrade barn vill inte heller att deras barn och assistenter ska bli isolerade i en egen lägenhet. De vill hitta en långsiktig lösning för sina barn.

Tillsammans med en föräldragrupp har Vivida utformat ett nytt boende och nu är det dags att inviga det nya boendet.

Välkommen till invigning av Sveriges första privata assistansboende torsdag den 16 september klockan 13.00 på plats i Norra Bro, Anders Petters väg 51, Örebro.

Maria Magnusson, ordförande nämnden för funktionshindrade i Örebro kommun, kommer tillsammans med de boende att ta knyta band och officiellt inviga boendet.

Efteråt bjuder Vivida på kaffe och tårta i boendet.

Patrik Anshelm, informationschef, Vivida Assistans tel: 019-555 43 02, e-post: patrik.anshelm@vivida-assistans.se

Om Vivida Assistans

Vivida är ett företag som sköter samordning av personlig assistans. Vivida Assistans är ett privat alternativ för människor med stora och bestående funktionshinder. Vivida erbjuder individuellt anpassad assistans till funktionsnedsatta barn, ungdomar och vuxna i hela landet. Som kund hos Vivida kan man alltid känna trygghet i att ha anlitat oss som assistanssamordnare. Vivida Assistans grundades 2004 och har 700 anställda med assistansuppdrag över hela landet. Vivida har kollektivavtal och är medlem i Vårdföretagarna. Läs mer på www.vivida-assistans.se

Behovet av bra bostäder anpassade för personer med funktionsnedsättning är stort. Nu inviger Vivida Assistans en ny typ av boende - Assistansboende.

• assistansboende
  • handikappanpassat boende