Volontärbyrån ordnar Sveriges största företagsvolontärdag hos Myrorna!

Idag genomför Volontärbyrån och Myrorna en företagsvolontärdag där Coca-Cola Drycker Sveriges 700 anställda från hela Sverige ägnar dagen åt att hjälpa Myrorna på olika sätt, från att dela med sig av sin kunskap om butiksförsäljning och genomföra marknadsundersökningar till att måla om lokaler och samla in saker. Det är den största företagsvolontärdagen som hittills arrangerats i Sverige.

I USA och Storbritannien är det vanligt att företag låter anställda volontera hos frivilligorganisationer på betald arbetstid, som ett sätt att ta ansvar i samhället och för att de anställda ska bli stolta över sin arbetsgivare. Ett populärt sätt är att ordna en företagsvolontärdag där alla anställda gemensamt under en dag volonterar som ett sätt att både skapa lagkänsla och samtidigt göra något som är mer meningsfullt än att ordna femkamp och paintball.

- På företagsvolontäraktiviteter är alla vinnare, menar Amelie Silfverstolpe, som grundat Volontärbyrån och som är en förespråkare för mer samarbeten mellan företag och frivilligorganisationer för samhällets bästa. Hon fortsätter:
- Myrorna får hjälp i sin verksamhet. Samtidigt får de anställda på Coca-Cola träffas, ha roligt och känner att de med sin volontärinsats bidrar till något meningsfullt.

Johan Oljeqvist, VD på Myrorna är också positiv.
- Det är verkligen en upplevelse att se alla jobba tillsammans på volontärdagen, oavsett bakgrund. Vi är glada att Volontärbyrån förde samman Coca-Cola och oss och att de i sin roll som experter hjälpt oss att förstå hur vi på bästa sätt ska samarbeta för att båda parter ska få ut så mycket av möjligt av företagsvolontärdagen, som ju faktiskt är den största som arrangerats hittills i Sverige. Hos våra systerorganisationer i Storbritannien och USA är det relativt vanligt och vi räknar med att det bara är en tidsfråga innan det är lika vanligt här i takt med att anställda kräver något meningsfullare än arrangerade lekar och gruppövningar på sina personaldagar.

Exempel på volontäruppdragen som volontärerna på Coca-Cola utför finns på http://www.myrorna.se/press

Amelie Silfverstolpe, grundare Volontärbyrån 0708-345 645
Johan Oljeqvist, VD Myrorna 0736-88 69 70
Peter Bodor, informationsdirektör Coca-Cola Drycker Sverige 0706-48 70 65

BILDMATERIAL
Bilder på volontärer och talespersoner finns att ladda ner på: http://www.newsdesk.se/pressroom/volontarbyran (fler bilder kommer att laddas upp under dagen)

NOTIS TILL REDAKTÖR
Om ni väljer att publicera nyheten ovan ber vi er skriva ut webbadressen www.volontarbyran.org då vi så gärna vill ta tillvara på läsarnas engagemang.

Om Volontärbyrån
Volontärbyrån förmedlar kontakt mellan volontärer och Sveriges frivilligorganisationer så att alla som vill ska kunna få uppleva den positiva känslan av att engagera sig. Volontärbyrån är en ideell organisation som sedan starten 2002 har förmedlat 17 485 volontärer till över 900 frivilligorganisationer, däribland Röda Korset, Amnesty, Hammarby IF, Circus Cirkör, Tjejzonen, Göteborgs Räddningsmission och Fryshuset. Uppdragen varierar från läxläsning och telefonjour till styrelseuppdrag, it-support, flyktingguider och evenemangshjälp. En del av uppdragen kan också utföras på distans. Volontärbyrån drivs av Forum för Frivilligt Socialt Arbete med stöd från bland annat regeringen och företag som låter sina anställa volontera på arbetstid. Volontärbyrån finns på www.volontarbyran.org

Om Myrorna
Myrorna är Sveriges äldsta och största butikskedja för försäljning av begagnade varor som kläder och skor, möbler och inredning, husgeråd, glas och porslin, prydnadssaker, leksaker och böcker. Våra 28 butiker hittar du på ett tjugotal orter från Luleå i norr till Malmö i söder. Huvudkontoret ligger i Sätra utanför Stockholm. Sedan starten för drygt 100 år sedan har Myrorna haft målet att genom försäljning av begagnade kläder och möbler få in medel till Frälsningsarméns sociala verksamhet. Ett annat mål är att skapa arbetstillfällen och praktikplatser för arbetssökande. Myrorna har ca 350 anställda samt sysselsätter ytterligare ca 400 personer i arbetstränings-/sysselsättningsinsatser. Allting som säljs på Myrorna består av gåvor från människor och företag runt om i landet. Utan alla trogna givare hade Myrornas verksamhet varit omöjlig. Gåvorna samlas in av vår egen transportorganisation. Myrornas givarservice har ett femtiotal bilar som hämtar gåvorna och transporterar dem till sju moderna sorteringsanläggningar innan varorna når butikerna för försäljning. Läs mer på www.myrorna.se/press där du också hittar Myrornas eget pressemddelande om dagen.

• forum för frivilligt socialt arbete
  • johan oljeqvist
  • sponsring