Vattnet börjar frysa till i Östersjön – se till att åka hem i tid

Vattnet börjar frysa till i Östersjön – se till att åka hem i tid

När isen lägger sig i skärgården finns det några öar och bryggor dit det inte går att köra ordinarie trafik. Waxholmsbolaget uppmanar därför de personer som planerar att åka ut i skärgården att ställa in sin resa om den inte är nödvändig. Personer som är tillfälligt bosatta i skärgården uppmanas att följa väderleksrapporterna och att ta sig hem innan isen lägger sig. Det gäller särskilt de personer som befinner sig i den mellersta skärgården runt Husarö och Möja, där isen redan börjar breda ut sig.

Det förväntas vara kalla temperaturer i hela Region Stockholm och det ökar risken för isläggning i skärgården. När vattnet i Östersjön har frusit till finns det vissa öar och bryggor som Waxholmsbolaget inte kan trafikera med ordinarie fartyg.

Waxholmsbolaget kör med ordinarie trafik så länge det går, men på vissa sträckor kan trafiken inom kort behöva ersättas av isgående fartyg. Ersättningsfartygen är ofta mindre och kan därför ha plats för färre resenärer ombord. Under pandemin har personer som är folkbokförda i skärgården och har ökort förtur till att resa med Waxholmsbolagets trafik. Det innebär att Waxholmsbolaget inte kan garantera plats ombord för personer som inte är permanentboende och folkbokförda i skärgården.

När det ligger riktigt mycket is går det inte heller alltid att köra isgående fartyg. Då ordnar Waxholmsbolaget särskild ersättningstrafik  genom resor med helikopter eller svävare. Den trafiken finns endast till för de personer som är fastboende och har ökort, eftersom syftet är att säkerställa att livet kan fungera för dem som är fastboende i skärgården. Personer som inte är folkbokförda i skärgården erbjuds alltså inte resa med svävare eller helikopter genom Waxholmsbolaget.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Trafikförvaltningens presstjänst
press.tf@sll.se