Storsäljande Alsace-producent väljer Fondberg

Albert Schoech lanserade Albert Schoech Alsace på Systembolaget under 2014, vinet hyllades av branschpress under året och nu väljer producenten att ingå partnerskap med Fondberg & Co.

Vi är jätteglada över att komplettera vårt sortiment med en anrik Alsace producent med en bred produktportfölj. Vi har länge kunnat erbjuda exklusiva grand-cru viner från norra Alsace men att nu också kunna erbjuda ett mycket bra vin i ett publikt prisläge via Systembolaget känns jättekul, säger Lucas Spinnars, produktavdelningschef på Fondberg.

Producenten Albert Schoech har en lång historia och när Albert tog över under 1800-talets andra hälft var vin redan en familjeangelägenhet sedan två generationer. Hans farfar John var tunnbindare och hans far Joseph grundlade förutsättningarna för att Schoech skulle kunna växa i Alberts regi. Vingårdarna återfinns främst i och omkring Kaeferkopf väster om Colmar i södra Alsace och arbetet drivs av enkla principer; tålamod, passion och respekt för jorden återspeglar sig med kvalitet och autentisk karaktär. Vinhuset drivs idag i samarbete med Jean Geiler, beläget i Ingersheim, strax utanför Colmar.

• Mat, dryck

• alsace
  • albert schoech
  • jean geiler
  • frankrike

Fondberg & Co importerar, säljer och marknadsför alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Sedan 1975 har företaget som idag har 18 anställda varit en av de främsta aktörerna på marknaden, både vad det gäller försäljning till restauranger och på Systembolaget.

Fondberg & Co representerar stolt ett flertal vin och spritproducenter från hela världen där Champagne Taittinger, Douglas Green Bellingham, Villa Maria, Familia Zuccardi, Les Grand Chais de France, Ferngrove, Jackson Family Estates och Svensk Vodka märks.