Kraftig expansion och fortsatt starkt rörelseresultat

Delårsrapport januari - september 2016:

• Willhem tillträdde den 30 september 4 302 lägenheter i Göteborgsområdet, Borås, Skövde, Trollhättan och Karlstad, till ett fastighetsvärde om 5 000 Mkr. Avtal har tecknats om att förvärva 352 nyproducerade hyresrätter i Karlstad och Linköping, till ett fastighetsvärde om 595 Mkr, med tillträden successivt under 2016-2017. Efter perioden, i oktober har avtal tecknats om förvärv av totalt 1 763 hyreslägenheter i Halmstad och Eskilstuna till ett fastighetsvärde om 2,8 mdr, med planerat tillträde till 1 mars 2017. Förvärven påverkar inte periodens resultat i någon större omfattning.
  • Intäkterna ökade till 1 092 Mkr (1 015), ökningen motsvarar 8 procent.
  • Den ekonomiska uthyrningsgraden för bostäder uppgick till 99,6 procent (99,6) och som helhet till 98,8 procent (98,5).
  • Driftnettot uppgick till 636 Mkr (577), en ökning med 10 procent. Ökningen i jämförbart fastighetsbestånd var drygt 5 procent.
  • Periodens orealiserade värdeförändring på fastigheter uppgick till 1 034 Mkr (253), vilket motsvarar en värdeökning på 4,3 procent (1,6). Realiserad värdeförändring uppgick till 9 Mkr (37).
  • Rörelseresultatet uppgick till 1 638 Mkr (829).
  • Den orealiserade värdeförändringen på finansiella instrument uppgick till -143 Mkr (14).
  • Resultat efter skatt uppgick till 1 036 Mkr (538).
  • Marknadsvärdet på fastigheterna var vid utgången av perioden 24 845 Mkr (18 203).

Kommentar från vd Mikael Granath:

”Perioden utmärks av en kraftig expansion till följd av större fastighetsaffärer. I maj tecknades avtal avseende nyproducerade fastigheter i Karlstad och Linköping. Den 30 september tillträdde vi 4 302 lägenheter belägna i västra Sverige. I oktober tecknade vi avtal om ytterligare förvärv av 1 763 lägenheter i Halmstad och Eskilstuna. I oktober tog vi också det första spadtaget för vår nyproduktion av 66 lägenheter i Jönköping. Planering pågår för ytterligare nyproduktion med målet att nå en produktionstakt om 250 lägenheter per år. Utöver det planerar vi att nästa år genomföra cirka 1 000 Willhemlyft, som innebär att vi renoverar lägenheter under tiden mellan utflyttande och inflyttande hyresgäst. ”

För ytterligare information, kontakta:

Heidi Bladh
Ekonomidirektör, Willhem
E-post: heidi.bladh@willhem.se
Tfn: 0709 22 36 67

Regioner

Madeleine Wetterström

Presskontakt Kommunikations- och marknadschef 031 788 70 21

Willhem

Willhem är ett bostadsbolag som tror på idén om ett boende som människor längtar och vill hem till. Vi äger, utvecklar och förvaltar hyreslägenheter på utvalda tillväxtorter i Sverige. Varje dag arbetar vi långsiktigt med att skapa ett enkelt och tryggt boende som är bra för både hus och människor. Ägare är Första AP-fonden.

Willhem
Vasagatan 45