Fantastisk Sauvignon Blanc på gång! - Skörderapport från Francois Lurton

Fantastisk Sauvignon Blanc på gång! - Skörderapport från Francois Lurton

Alla vi som gillar fräscht franskt vitt vin har högtidsstunder att se fram emot! Stjärnproducenten François Lurton som bl a skapat jättesuccén Les Fumées Blanches, rapporterar att årets skörd av Sauvignon Blanc är något alldeles extra!

”Jag är så nöjd med druvorna att jag var tvungen att genast berätta för er!”, rapporterar han till sina svenska kunder. Årgången 2012 fick en lite tveksam start med kallt väder under vinrankornas blomning. Men om juni var kylig var resten av sommaren desto bättre, med heta dagar som fick druvorna att mogna fullt ut, och svala nätter som bevarade den fräscha syran.

Skörden ägde rum en vecka senare än förra året i Lurtons odlingar i Languedoc, medan det dröjde nästan tre veckor längre än föregående år innan druvorna var klara att plocka i firmans vingårdar i Gascogne. ”Rankorna gav betydligt lägre avkastning än normalt, men den besvikelsen är lätt att bära när man ser kvaliteten på druvorna”, säger François Lurton.

Nu är allt under tak och de första proven på den jäsande druvmusten lovar att ge fantastiska vita viner! "Vi kommer att göra det bästa vita vinet av Sauvignon Blanc på många, många år", rapporterar en glädjestrålande François Lurton. Fräscha, smakrika viner inslag av exotisk frukt vid sidan av de druvtypiska tonerna av svart vinbärsblad, fläder och citrus.

Våren 2013 är det dags för oss att få njuta av de strålande Sauvignon Blanc-vinerna av årgång 2012 från François Lurton, med storsuccén Les Fumées Blanches i spetsen! I väntan på dem kan du njuta av 2011 års version som fyndstämplats både på butelj och box!

För frågor och ytterligare information hänvisar vi till:

Anna Burman på tel: 08-545 81 961
e-post: anna@thewineagency.se