Sverigepremiär för Torre della Trappola Brunello di Montalcino från Barone Ricasoli!

Fredagen den 21 augusti lanseras för första gången på Systembolaget Torre della Trappola Brunello di Montalcino från Barone Ricasoli. Dessutom från toppårgången 2010!

Francesco Ricasoli har gjort sig känd som en man med många järn i elden och med en kompromisslös känsla för kvalitet. Sedan han på 90-talet tog över det anrika familjeföretaget har hans målmedvetna satsning på kvalitet gjort Barone Ricasoli till ett av Italiens ledande vinföretag, synonymt med Chianti Classico och dess unika karaktär och historia.

Nu har Barone Ricasoli börjat utforska nya delar av Toscana och har i samarbete med Castello Romitorio från den prestigefyllda appellationen Brunello di Montalcino tagit fram vinet Torre della Trappola. Den kultförklarade vinmakaren Carlo Ferrini som sedan länge varit ansvarig vinmakare hos Barone Ricasoli har tagit fram ett vin som är klassiskt ursprungstypiskt och i en stil helt i linje med Barone Ricasolis viner. Torre della Trappola Brunello di Montalcino har fått sitt namn efter en egendom som tillhörde familjen Ricasoli redan 1329 och som i mitten av 1500-talet gick tillbaka till familjen som förvaltade den fram till mitten av 1700-talet.

Namn: Torre della Trappola Brunello di Montalcino 2010

Var: Tillfällig exklusiv lansering på Systembolaget

Inköpt volym: 720 flaskor

Årgång 2010 räknas som en exceptionellt bra årgång i Toscana och Montalcino och är i stil väldigt klassiskt stram med god fruktkoncentration, kraft och tanninstruktur och således en årgång som lämpar sig extra bra att lagra.

Vinet kommer att lagerföras av tio butiker men går som alltid att beställas till valfri butik.

• systembolaget
  • rött vin