Lär känna vinbaronen Francesco Ricasoli!

Baronen Francesco Ricasoli har sannerligen en stark förankring i Chianti Classico. Hans anfader erhöll slottet Brolio år 1141 och släkten har bott där sedan dess. Vinodling har alltid varit en viktig del av lantbruket på egendomen, och sedan Francesco Ricasoli tog över driften 1994 har hans satsning på kvalitet gjort Barone Ricasoli till ett av Italiens ledande vinföretag.

Utveckling och innovation har alltid varit en stark drivkraft för Francesco – Barone Ricasoli var först i Italien med att lansera bag in boxen Formuale, hållbarhetsarbetet utvecklas löpande och företaget samarbetar mycket med universitet i Florens i arbetet att ta fram den optimala Sangioveseklonen.

Som en del i utvecklingen ville Francesco få inspiration från Sverige. Den svenska marknaden har legat honom varmt om hjärtat under många år och ett flertal av hans viner återfinns på Systembolaget. I våras lät han därför skapa en unik kampanj där han via svenska jobbsidor eftersökte en svensk vininspiratör som under september fick skapa sitt eget vin på plats i Toscana.

Här nedan får du följa med på en virtuell rundresa hos Barone Ricasoli:

• slott
  • baron