Generation Y ställer nya krav på arbetsgivare

Generation Y ställer krav på meningsfulla och varierande arbetsuppgifter med goda karriärmöjligheter när de ska ut i arbetslivet. Flera undersökningar visar en generation som ställer helt nya krav på företag och organisationer.

Generation Y är en beteckning på personer födda mellan 1980-talets början till tidigt 2000-tal. Det som utmärker generationen är att de är uppvuxna i ett mer globaliserat samhälle än tidigare med fler tekniska innovationer som mobiltelefoni och internet. De ställer högre krav på lust och beröm i arbetet än den föregående generationen, som brukar benämnas generation X. Generation X känner trygghet i kollektivavtal och att vara fackligt ansluten.

Chefen har för generation Y en betydande roll för arbetsmotivationen och känsla av tillhörighet. Återkoppling och tydligt ledarskap är egenskaper som generation Y vill se hos en chef. Kollegorna och teamet spelar också stor roll för att de ska må bra på jobbet.

Winningtemp mäter välmående i realtid

När generation Y invaderar arbetsplatser så ställs också nya krav på organisationen. Ledarskap, utveckling och feedback blir allt viktigare för att få en välmående och produktiv arbetsplats.

Winningtemp är en svensk innovation för att se utveckling och välmående i realtid i organisationer. Det är ett digitalt verktyg för att tydligt visualisera temperaturen i förhållandet mellan människorna och företaget.
– Med Winningtemp kan organisationen agera proaktivt istället för reaktivt. Utvecklingssamtal en gång om året när individer är vana att få feedback direkt i sociala medier rimmar dåligt, säger Pierre Lindmark, VD på Winningtemp.

Winningtemp visar tydligt hur personalen mår just nu kopplat till insatser och mål. Det gör att företag i tidigt skede kan se vart man behöver göra en insats för att undvika att individer mår dåligt som i längden leder till uppsägning eller sjukskrivning,

– Det finns en tydlig koppling mellan hög omsättning på personal och kostnader för organisationer. Med Winningtemp vill vi öka välmåendet på arbetsplatsen samtidigt som organisationer sparar pengar, säger Pierre.

• winningtemp
  • inspiration