Winningtemp – ny svensk innovation ska få folk att må bättre på jobbet

Välmående på jobbet har aldrig varit en lika högaktuell fråga som nu. Sjukskrivningar och uppsägningar kostar företag mycket pengar varje år. För att inte tala om vad det kostar i sveda och värk för de individer som mår dåligt. Med visionen att hjälpa till att skapa Sveriges mest välmående arbetsplatser lanseras i dagarna Winningtemp. Ett digitalt verktyg som visuellt visar temperaturen på förhållandet mellan företaget och de anställda.

Välmående arbetsplatser och organisationer skapar inte bara gladare personal utan ger också förutsättningar för ökad lönsamhet. Genom att folk inte byter jobb så ofta, är mindre sjuka och mer produktiva kan företaget snabbt räkna hem en mer välmående personal. Även om det viktigaste för Winningtemp är att skapa mer välmående arbetsplatser går det inte att bortse ifrån att företag som har hög omsättning på personal kan tjäna stora pengar på det nya verktyget.

– Winningtemp är en unik svensk innovation för att se utveckling och välmående i realtid i företag och organisationer. Vi samlar in realtidsdata för att organisationen ska kunna fånga upp personer i god tid innan de byter jobb eller blir sjukskrivna, förklarar Pierre Lindmark, en av grundarna till Winningtemp. I verktyget som kartlägger hela eller delar av organisationen får man en tydlig överblick och kan snabbt lokalisera om det finns ett problem.

Verktyget visar tydligt resultatet i de parametrar som organisationen vill mäta. Formeln bakom Winningtemp bygger på agil metodik där det ska vara enkelt att använda verktyget både för anställda och chefer.

– Idag vill människor jobba med verktyg som är användarvänliga och snygga. Därför har vi lagt mycket kraft på att Winningtemp ska vara lustfyllt att arbeta med för de anställda och tydligt att läsa av för chefen, säger Mathias Hansson, teknisk chef på Winningtemp.

Att vänta ett år på utvecklingssamtal är inget som dagens anställda mår bra av. Tack vare sociala medier är vi vana att få feedback direkt. Anställda efterfrågar kontinuerlig uppföljning, meningsfullhet, transparens och tydlighet. Och det är bland annat dessa insikter som ligger till grund för Winningtemp.

– Winningtemps realtidsdata är avgörande för att företag ska kunna agera proaktiv istället för reaktivt. Verktyget är ett hjälpmedel för att skapa en mer trivsam arbetsplats men det ändrar inte företagets ledarskapsfilosofi eller organisation, säger Pierre Lindmark.

Intresset för Winningtemp är stort. Först ut bland användarna är bland andra i3tex. Winningtemp har även statligt innovationsstöd samt är delfinansierat av Europeiska Unionen/Västra Götalandsregionen och ALMI.