Kalundborg Symbiosis i Danmark är årets pristagare av WIN WIN Gothenburg Sustainability Award

Kalundborg Symbiosis vinner WIN WIN Gothenburg Sustainability Award vars prissumma är på en miljon svenska kronor.

Juryns motivering:

I dagens moderna värld tar vi många industriframställda produkter för givna. Samtidigt är planetens resurser begränsade. För att vi ska kunna upprätthålla en hög materiell levnadsstandard måste industrins metoder bli resurseffektivare. Ett innovativt sätt att nå dit är genom industriell symbios.
Industriell symbios innebär ett samarbete mellan olika aktörer där avfall eller energi från den ena blir till en resurs för den andra. Detta återvinner resurser och sparar energi samtidigt som det blir en ekonomisk besparing.

Kalundborg Symbiosis är ett samarbete mellan nio offentliga och privata verksamheter som lett till nya produktionssätt med en mer cirkulär metod. Sedan 1972 har avfall från en aktör blivit till resurser för en annan, vilket lett till större hållbarhet och bättre affärsresultat, vilka båda växer över tiden. Detta är en av de första industriparker som samarbetar på det här sättet, vilket observerades av forskare som då introducerade begreppet “industriell symbios”.

Över 45 år av kontinuerligt samarbete har gjort att den industriella symbiosen har utvecklats till vad den är idag. Delandet av en enda resurs –överskottsgas– på 1970-talet, har idag blivit till 25 resurser som delas mellan nio företag, från rent vatten och biogas till gips. Detta har lett till över 635 000 ton mindre koldioxidutsläpp per år, och årliga besparingar för företagen på 182 miljoner DKK samt 106 miljoner DKK i socioekonomiska besparingar.

Som pionjärer på området har Kalundborg Symbiosis visat vägen för många andra industriområden och tjänat som inspiration för företag runt om i världen.

Juryn består av:
Lotta Göthe (juryordförande), VD för Ecoplan In Medio
Björn Siesjö, Göteborgs Stadsarkitekt
Emma Dalväg, konsult för Hifab
Sverker Jagers, Professor i statsvetenskap och föreståndare för Centre for Collective Action Research (CeCAR) på Göteborgs universitet
Johanna Stål, chefredaktör för Camino Magasin
Ola Serneke, VD för Serneke Group AB
Elin Eriksson, Verksamhetsansvarig för hållbara produkter, processer och organisationer på IVL Svenska Miljöinstitutet

“We are delighted and very proud to accept this prestigious prize,”säger Michael Hallgren, styrelseordförande för Kalundborg Symbiosis och produktionsdirektör för Novo Nordisk Kalundborg.
“The partnership is based on common sense and cooperation, as well as comprehensive trust between the partners. The partners trust that we can share challenges with each other and find shared solutions that create value for all parties involved. There are now 25 different flows in the Symbiosis, many of which have been running for many years. The partnership is continuing to develop, and the ecosystem is changing and renewing itself. Winning the award in this, of all years, is particularly significant, as only last year we developed an ambitious plan in which we decided that the partners would implement at least ten new projects by 2025. We have already started three, so that bodes well for the future of the symbiosis.”

Prisceremonin äger rum den 24 oktober kl 16:30 på Auktionsverket Kulturarena i Göteborg. Information uppdateras på webben,www.winwingothenburgaward.com.

Sedan år 2000 har världens främsta hållbarhetspris uppmärksammat framstående insatser över hela jorden. Utöver att belöna banbrytande gärningar, syftar priset också till att stimulera kreativitet och långsiktiga synergieffekter – till förmån för människan, naturen och vår gemensamma framtid.

The world’s leading sustainability award aims to recognize and support outstanding contributions from around the world. Our goal is to stimulate creativity and achieve lasting synergies as we strive to strike the right balance between ecological, environmental and social needs. The award has been presented in Gothenburg since 2000.