Årets vinnare av WIN WIN Youth Award: Mina Shabbaki, Nina Lam och Görkem Ölmez

Pressmeddelande -

WIN WIN Gothenburg Sustainability Youth Award 2019 – Elever från Lindholmens Tekniska Gymnasium tar hem vinsten

Världens främsta hållbarhetspris, WIN WIN Gothenburg Sustainability Award delar för andra året i rad ut sitt ungdomspris, i år under temat hållbar mat. I år går WIN WIN Youth Award till det vinnande bidraget ”Alger – lösningen på framtidens livsmedelsförsörjning?” av Mina Shabbaki, Görkem Ölmez och Nina Lam från Lindholmens Tekniska Gymnasium.

Projektidén bakom det vinnande bidraget syftar till att med hjälp av småskalig produktion i närmiljön tillgängliggöra och öka konsumtionen av alger.

– Vi är otroligt glada och stolta över vår insats och det har varit en ära att få kamma hem priset till vår skola igen. Vi hoppas verkligen att budskapet att välja alger som mat över kött kan spridas genom denna extremt viktiga tävling. Vi tror på hållbarhet och det borde alla göra, säger vinnarna.

Eleverna tar emot sitt pris i samband med årets ceremoni på GöteborgsOperan den 31 oktober då vinnaren av WIN WIN Gothenburg Sustainability Award, matsvinnshjälten Arash Derambarsh från Frankrike, tar emot sitt pris. Prissumman för WIN WIN Youth Award är 10.000 kr och ska användas till att utveckla elevernas gymnasiearbete.

– Vi vill inspirera unga till engagemang i frågor som driver det hållbara samhället framåt. Årets vinnare bidrar till en dellösning på det globala problem som livsmedelsproduktionen innebär. Det är nyskapande, inspirerande och påverkar samhället att ändra riktning, säger Nathalie Bödtker-Lund, verksamhetsledare för WIN WIN Award.

Juryns motivering
Med utgångspunkt i hållbarhetens tre dimensioner har vi en vinnare som på ett innovativt och konkret sätt skapar en lokal lösning på den globala livsmedelsproduktionen. Vinnarna har identifierat ett flertal viktiga hållbarhetsfrågor, från minskning av köttkonsumtion och transporter, till social hållbarhet i en levande landsbygd. Lösningen är ett realistiskt exempel på hur man kan skapa samhällsnytta i sin närmiljö.

Juryn för WIN WIN Gothenburg Sustainability Youth Award består av:

• Maria Hernroth, Hållbarhetschef, PEAB
  • Mia Edofsson, Hållbarhetschef, Akademiska Hus AB
  • Kerstin Wernberg Appelström, programchef, Universeum
  • Pernilla Johnsson, Partner- och hållbarhetsansvarig, SEB
  • Erik Sterner, Forskare i fysisk resursteori, Chalmers Tekniska Högskola
  • Viveca Reimers, Chef för avdelning social hållbarhet, Västra Götalandsregionen.

WIN WIN Gothenburg Sustainability Youth Award
WIN WIN Gothenburg Sustainability Award är ett av världens främsta hållbarhetspris som har delats ut sedan år 2000. År 2018 instiftades WIN WIN Gothenburg Sustainability Youth Award, som riktar sig till elever i årskurs 3 på alla gymnasieskolor i Västra Götaland. Uppdraget för eleverna är att komma på en projektidé inom ramen för gymnasiearbetet som är kopplat till årets tema för WIN WIN Award. I år är temat hållbar mat.