Köttfri måndag på Yasuragi – för en mer hållbar livsstil

Säkert har du hört talas om kampanjen Meat Free Monday. Den startades i England för tre år sedan, av Paul McCartney och hans döttrar, och har sedan vuxit sig allt starkare världen över.
Tanken är att visa värdet av att äta mindre rött kött. Kan man minska miljöpåverkan och dessutom må bättre medan man gör det, är valet inte svårt.

Yasuragi har inspirerats av initiativet Meat Free Monday och serverar därför istället fisk, skaldjur, kyckling och en rad vegetariska alternativ på måndagar. Idén är inte att sluta äta kött helt och hållet utan att inspirera till en förändring i människors kostvanor.

”Eftersom vi vill ge människor mer energi, inre ro och harmoni är en självklarhet för Yasuragi att åstadkomma så lite negativ påverkan på vår omvärld som möjligt, och att uppmuntra och inspirera människor till en mer hållbar livsstil. Köttfri måndag är ett utmärkt exempel på vad vi vill förmedla genom vårt eget hållbarhetskoncept Feel good, Do good – Yasuragi for sustainable living ”, säger Caroline Strindmar, hållbarhetsansvarig på Yasuragi Hasseludden.

Responsen från gästerna har varit mycket positiv och Christer Ekelund, kökschef på Yasuragi har tagit tillfället i akt. ”Vi har inspirerats till att utforska nya och fler vegetariska och köttfria alternativ. Därför har vi inte bara köttfri måndag också för personalen, utan en helvegetarisk dag i personalmatsalen varje torsdag, vilket uppskattas av många i personalstyrkan!”