Yasuragi kan ha Sveriges bästa Hållbarhetschef

Caroline Strindmar, Hållbarhetsansvarig på den japanska spa- och konferensanläggningen Yasuragi Hasseludden är en av sju finalister till tidningen Miljöaktuellts nyinstiftade pris Sveriges bästa Hållbarhetschef 2014.

Syftet med Sveriges bästa Hållbarhetschef är att identifiera de bästa hållbarhetscheferna i näringslivet för att inspirera och motivera företag att
ta hållbarhet på allvar samt stärka hållbarhetschefens viktiga roll.

Caroline Strindmar är miljövetare och har arbetat som Hållbarhetsansvarig på Yasuragi sedan 2011. Under denna tid har hon lett arbetet med att skapa och utveckla konceptet ”Feel good, Do good - for sustainable living”.

Feel Good, Do Good har fyra grundpelare utifrån vilka man dagligen arbetar; ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet samt ett hållbart ledarskap. Fokus ligger på en positiv hållning, inspiration och motivation för att få alla medarbetare och gäster att känna att hållbarhet är något som är relevant och att förändring är möjlig. Det viktigaste är dock att fokusera på människan.

- Att arbeta med hållbarhet är ett långsiktigt arbete och något som måste växa och komma inifrån. Det är när det sker en förändring i individen som den verkliga förändringen blir möjlig. I grund och botten handlar hållbarhetsarbetet på Yasuragi om att vi på alla plan vill utvecklas på ett hållbart och lustfyllt sätt, och samtidigt göra världen till en bättre plats, både lokalt och globalt, säger Caroline Strindmar.

Yasuragi Hasseludden har redan uppmärksammats för sitt envetna engagemang i  hållbarhetsfrågor. 2013 korades anläggningen till WeCare Hotel of the Year, vilket är det hållbarhetspris som Nordic Choice Hotels årligen delar ut till det hotell i kedjan som på bästa sätt arbetar med dessa frågor. 2014 fick Yasuragi 2:a pris för Bästa miljöarbete i prestigefyllda Arla Guldko. Yasuragi är idag en av få anläggningar i sin bransch som har en anställd vilken arbetar med hållbarhet till 100%.

-Att ha en fullt dedikerad Hållbarhetschef borde vara en självklarhet för varje större företag. Caroline har genom sin outtröttliga tro på sina kollegor och på en bättre värld fått oss alla att engagera sig i hållbarhetsfrågor. Genom henne hittar vi varje dag nya sätt att angripa uppgifter och coacha cheferna till att tänka nytt och genom det vinna medarbetarnas förtroende och tro på det som ska genomföras säger Anna Spjuth, VD på Yasuragi.

Utdelningsceremonin äger rum 7:e maj på Sustainability Day på Stockholm Waterfront.