Lidl och Zone Systems satsar på limträ

Den Skellefteåbaserade skyltleverantören Zone Systems har under en längre tid arbetat med att ta fram miljövänligare skyltkoncept, främst genom att fokusera på komponenter i limträ, LED och wellpapp. Nu har man fått möjlighet att leverera lösningar med inslag av alla dessa beståndsdelar då den expansiva och miljömedvetna dagligvarukedjan Lidl fortsätter sin expansion norrut. Lidl satsar nämligen på stortavlor i limträ till sin anläggning i Skellefteå.

– Det är dels en tilltalande lösning estetiskt och dels helt i linje med våra principer när det gäller hållbar utveckling, säger Jonas Strömvall, expansion och affärschef Sverige.

Lidl arbetar sedan länge konsekvent med miljöfrågor och hållbar utveckling och har länge hävdat att en del av bolagets framgång består i deras förmåga att använda naturresurser på ett ansvarsfullt sätt.

- ’Vi strävar efter att ständigt ta miljöansvar i vårt arbete, i stor och smått. Vilket gjorde valet av limträ till stortavlorna, för att minska miljöpåverkan vid produktionen av dessa, enkelt för oss’ säger Jonas Strömvall. ’Och samma sak när det gäller LED-belysning’ fortsätter Jonas. Det är svårt att bygga en helt miljövänlig skyltlösning. Men med limträ kommer man en bit på väg. Den stora fördelen med limträ är att det är ett miljövänligare material jämfört med klassiska skyltmaterial som stål och aluminium. Materialet förbrukar nämligen mindre energi i produktion, transport och slutlig bearbetning än andra jämförbara byggmaterial.

- ’Limträ är hållbart, både konstruktionsmässigt och när det gäller miljöpåverkan. Det har en livslängd på 20 år och materialet är enkelt att återvinna’, säger Anders Karlsson, VD på Zone Systems.

- Materialet binder också mer koldioxid än det släpper ut under sin livscykel vilket innebär att trä är ett av få byggmaterial som är klimatneutralt, fortsätter Karlsson.

Den första ordern på stortavlor kommer att installeras på Lidls nya anläggning i Skellefteå. Det handlar om ett antal stortavlor med limträben som samtliga kommer att belysas med energisnåla LED-lampor. Dessutom kommer reklambudskapet Lidl använder att tryckas på wellpapp hos ett företag som redan tidigare samarbetar med både Zone Systems och Lidl. Allt i linje med Lidl’s offensiva hållbarhetsprinciper.

- ’Vi är givetvis oerhört stolta över att Lidl upptäckt fördelarna med våra miljöprodukter. Och givetvis lite extra stolta att få inleda samarbetet på hemmaplan’, avslutar en glad Anders Karlsson.

- ’Vi ser detta som något av en pilotinstallation, säger Jonas Strömvall. ’Det går inte redan idag säga om det är början på ett större samarbete men så här långt ligger det i linje med vad vi har tänkt och vi ska följa pilotanläggningen i Skellefteå med stort intresse’, avslutar Strömvall.

Anläggningen i Skellefteå, med limträskyltar och en het nyrenoverad fastighet, invigs den 27 februari.

• miljövändlig
  • led
  • limträ
  • wellpapp

FAKTA Zone Systems: utvecklar kundunika klassiska och digitala skyltlösningar för kunder över hela världen. Med utgångspunkt i kompletta lösningar med ett stort fokus på unik design erbjuds skyltkoncept som tar tillvara köpställets kommunikativa möjligheter. Tillsammans med kunder som ICA, McDonalds, Max, Scan, SF Bio, ITAB, Expedit och många fler har bolaget under många år varit etablerad som en ledande aktör på marknaden. Zone Systems ingår i Treackoncernen och har ett trettiotal medarbetare vid sitt huvudkontor i Skellefteå, med försäljningskontor i Stockholm och Oslo.

FAKTA LIDL: Lidl öppnade sin första butik i Tyskland på 70-talet och har växt snabbt sedan dess. Idag ägs Lidl av en stiftelse (precis som IKEA) och finns i över 25 länder med sammanlagt närmare 10 000 butiker. Sedan 2003 har man pressat priserna i Sverige. Lidl har idag över 160 butiker och finns representerade från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar över 2 800 personer på Lidl Sverige. Huvudkontoret ligger i Solna och man har 2 centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg.

För mer information kontakta Zone Systems VD Anders Karlsson, +46 706 20 2757 eller Jonas Strömvall, Lidl Expansion & affärschef Sverige+46 733 46 7967.