Lysande design från ITAB i samarbete med Zone Systems

Sedan starten för över 20 år sedan har ITAB vuxit till en ledande aktör inom kundunika butikskoncept och professionella belysningssystem. Med marknads-närvaro i 20 länder och med 14 produktions-anläggningar är koncernen en av Europas starkaste aktörer på sitt område.

Butikskoncepten kan bestå av både basinredningar och kundspecifikt framtagna koncept. Färg, form och material i hyllor och produktställ understryker tillsammans med övrig färgsättning och belysning butikens profil.

- Just belysning har blivit en allt viktigare del i dagens butiker och man använder ofta flera typer av belysning för skapa rätt atmosfär. Ur ett design-perspektiv kan rätt belysning lyfta ett butikskoncept till en helt ny nivå. Sett till kostnader så kan rätt belysning innebära stora energibesparingar och lägre underhållskostnader, informerar Johan Reimblad, inköpare på ITAB.
- Så när vi skulle leverera ljuslådor för skyltning i butik till en stor apotekskedja i Europa var det naturligt att tänka energisnål LED-teknik.

Hos Zone Systems fann man en flexibel lösning med vepa istället för det vanligtvis förekommande plastmaterial som oftast används i ljuslådor. Vilket medför ett sobert intryck och ett utfallande format. Dessutom var lösningen en tunn variant som man inte fann hos någon annan leverantör.

En av de som hjälpt till att ta fram denna lösning är Ronny Berglund, produktionschef på Zone Systems.
- I och med att vi har egen produktion underlättar det att experimentera med olika profiler och komponenter. I detta fall låg vår största utmaningen i att få en riktigt bra ljusbild i en så pass tunn ljuslåda. Det var faktiskt en av våra montörer som tog initiativet till den inledande prototypen. Sedan finjusterade våra konstruktörer modellen. Det är kul att jobba med initiativtagande och kreativa medarbetare avslutar Ronny nöjt.

För mer information kontakta Ronny Berglund
Ronny.Berglund@zone-systems.com