MIJN HISTORY MOMENT

NIEUWE KORTE SERIE ‘MIJN HISTORY MOMENT’ BINNENKORT IN PREMIERE IN NEDERLAND

Londen, VK – 27 maart 2020 – A+E Networks UK is van plan om een nieuwe reeks originele en exclusieve korte series te lanceren. Hierin worden iconische historische momenten uit zowel de recente als de naoorlogse geschiedenis van Nederland belicht. De programmering bestaat uit getuigenverslagen en verhalen van mensen die een belangrijke rol speelden tijdens een bepaald moment in de geschiedenis.

HISTORY heeft deze shorts – onder de naam MIJN HISTORY MOMENT- gepland om samen te vallen met grote culturele, sportieve en politieke jubilea dit jaar. Om er een paar te noemen: het 75-jarig jubileum van de bevrijding van Nederland en de onverwachte Nederlandse Overwinning op het Eurovisie Songfestival in 1969. Elke aflevering duurt maximaal 8 minuten, zowel on- als off-air. De serie wordt geproduceerd door het Amsterdamse productiebedrijf, Awesome Originals.

De 10-delige serie zal iconische afleveringen bevatten met daarin:

• Lenny Kuhr die het succes van de “De Troubadour” tijdens het Eurovisie Songfestival in 1969 beschrijft https://youtu.be/QbV4FrnhnPc;
  • Generaal-majoor Rudi Hemmes van de Koninklijke Luchtmacht, die de bevrijding van Nederland en het einde van de Tweede Wereldoorlog beschrijft;
  • John Lennon en Yoko Ono’s Bed-In for peace in het Hilton Amsterdam, in maart 1969, beschreven door fotograaf Nico Koster https://youtu.be/6Belkp4GDTQ;
  • Gijs van Lennep, toenmalig Europees kampioen Formule 5000, die over het fatale F1-ongeluk in Zandvoort, in 1973 vertelt;
  • Op1- verslaggever, Charles Groenhuijsen die vertelt over de tumultueuze en tragische gebeurtenissen van 9/11;
  • En popster Jim Bakkum die het zal hebben over zijn ervaringen als eerste winnaar van Idols in 2003.

In 2020 organiseert Nederland voor het eerst in vijfendertig jaar zowel het Eurovisie Songfestival als een Formule 1 Grand Prix. De relevante afleveringen van Mijn HISTORY Moment zullen rondom deze belangrijke evenementen worden uitgezonden. HISTORY wilt het lokale aanbod in de Nederlandse markt uitbreiden en dit is een eerste stap in die richting.

HISTORY heeft later dit jaar nog meer Nederland-gerelateerde content op het programma staan, waaronder de 6-delige serie Race to Victory, waarvan een van de afleveringen zal draaien om de bezetting en bevrijding van Nederland en België.

De lancering van deze series ondersteunt de toewijding van A+E Networks aan de Nederlandse markt en het geeft vorm aan de wens om het Nederlandse aanbod uit te willen breiden.

Daniel Korn, Vicepresident Programming bij A+E Networks UK, geeft aan: "De Nederlandse markt wordt steeds belangrijker en heeft een alsmaar groeiende focus binnen ons bedrijf. Het is van vitaal belang om de programmering relevanter te maken voor het Nederlandse publiek. We verheugen ons op de samenwerking met Awesome Originals mede-oprichter, Vanja Mlinar en zijn team en kijken ernaar uit om te mogen genieten van recente momenten uit de Nederlandse geschiedenis, door de opmerkelijke mensen die het gemaakt hebben en er getuige van zijn geweest”.

Awesome Originals medeoprichter, Vanja Mlinar: "We zijn verheugd om wederom met A+E Networks UK samen te werken om deze belangrijke historische verhalen te produceren en naar het Nederlandse publiek te brengen".

MIJN HISTORY MOMENT zal vanaf 30 maart 2020 te zien zijn op HISTORY.

EINDE PERSBERICHT

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Jo Fellows A+E Networks UK / Joanna.Fellows@aenetworks.co.uk / +44 7583 022 665

Noot van de redactie

• Informatie is correct op het moment van publicatie
  • HISTORY Social media pagina’s Facebook @HISTORYBenelux | Instagram @HISTORYBenelux
  • HISTORY® is verkrijgbaar via Ziggo / KPN / Caiway / Delta / Canal Digitaal / T-Mobile /Online.nl / Tele2 / Trinded / Kabel Noord / Joyne / Cai Harderwijk
  • Clips, kijkmateriaal en foto’s zijn op aanvraag verkrijgbaar
  • Topics

A+E Networks® UK, a joint venture between Hearst and Sky, is a leading media network reaching 60 million homes across 100 countries. With our portfolio of popular, high-performing and creative brands - HISTORY®, Crime+Investigation®, Lifetime®, HISTORY2® and UK free to air BLAZE® - we have entertained and inspired audiences for over 20 years; telling the stories that need to be told.

Our award-winning factual and entertainment content includes global hit franchises like Forged in Fire and Born this Way, must see dramas Knightfall and Vikings as well as original local commissions including: Al Murray’s Why Does Everyone Hate the English and Murdertown with Katherine Kelly (UK), Married at First Sight (Africa) and The Hunt for Baltic Gold (Poland). We complement our programming with innovative talent-led exclusive digital content and top rated podcasts.

We currently partner with over 360 operators broadcasting throughout the Nordics, Benelux, Central Europe, the Middle East and Africa. We have offices in London, Warsaw, and Johannesburg.

A + E Networks UK is a media company with a portfolio of high-quality fact-based entertainment channels, which in Benelux includes The HISTORY Channel, HISTORY HD, and Crime+Investigation. The channels are broadcast 24 hours a day. The company, which is a joint venture between Hearst and UK Sky, has channels in nearly 100 countries in the UK, Scandinavia, Benelux, Central and Eastern Europe, Africa and the Middle East.

W6 9YN LONDON