engcon lanceert derde generatie draaikantelstuk – voor slimmer, soepeler en efficiënter graven

Persbericht -

engcon, de toonaangevende wereldwijde fabrikant van draaikantelstukken, snelwissels en accessoires voor graafmachines, lanceert in 2022 zijn derde productgeneratie. Het concern baseert de productontwikkeling steevast op toekomstige behoeften. Vanuit die visie zet het nieuwe draaikantelsysteem stappen vooruit op het gebied van duurzaamheid met slimme technologie die het energieverbruik vermindert en aangepast is voor elektrificatie van graafmachines. Het geïntegreerde en door de gebruiker aan te passen systeem bouwt voort op het succesconcept van engcon – hogere winstgevendheid en flexibiliteit mogelijk maken in combinatie met meer comfort en veiligheid voor de eindgebruiker. Het draaikantelsysteem van de derde generatie wordt voor het eerst gepresenteerd op de Noorse vakbeurs Vei og Anlegg, die plaatsvindt van 11 tot 13 mei. De productie start in de tweede helft van 2022.

engcon blijft innovatieve draaikantelsystemen voor graafmachines ontwikkelen met focus op het efficiënte gebruik van grondstoffen waarbij de behoeften van de eindgebruiker centraal staan. In 2022 introduceert engcon een nieuwe (derde) generatie draaikantelsystemen voor graafmachines. De technologie is gebaseerd op een nieuw ontwikkeld ventielenblok in combinatie met slimme software die samenwerkt met het hydraulische load sensing systeem van de graafmachine. Dit optimaliseert zowel de functies van het draaikantelstuk als de bewegingen van de graafmachine, wat leidt tot soepeler graven met een hogere precisie. Tegelijkertijd nemen ook de slijtage van de graafmachine en de onderhoudsbehoefte af.

"Om tegemoet te komen aan de toenemende vraag naar elektrificatie, digitalisering, veiligheid en duurzaamheid, hebben we een oplossing ontwikkeld die is aangepast aan het graven van de toekomst. Ons nieuwe draaikantelsysteem bewijst dat engcon voorop loopt met innovatieve oplossingen die de ontwikkeling stimuleren om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en daarmee de klimaatimpact van graafmachines te verminderen", zegt Stig Engström, oprichter en eigenaar van engcon en nog altijd de geestelijke vader van de productontwikkeling binnen het bedrijf.

Met een app is voor het draaikantelsysteem van de derde generatie ook een hogere mate van individueel maatwerk mogelijk in de vorm van verbeterde mogelijkheden voor onder andere connected remote diagnose en mobiele ondersteuning (zowel android en iOs).

Naast de energiezuinige technologie wordt de nieuwe generatie voorzien van standaard EC-Oil, het automatische snelkoppelingssysteem dat het draaikantelstuk en het hydraulisch uitrustingsstuk eenvoudig automatisch aan elkaar koppelt zonder dat de bestuurder de cabine hoeft te verlaten.

Voor volledige compatibiliteit met de moderne graafmachinesystemen van tegenwoordig bouwt engcon in de derde generatie ook standaard een nieuw ontwikkelde kantel- en rotatiesensor in. De sensoren bevatten een van de eerste "absolute" sensoren op de markt en hebben een Plug & Play-oplossing voor zowel geïntegreerde als externe machinebesturingssystemen.

"De derde generatie wordt ons premium aanbod waarbij de machinist standaard de allernieuwste technologie en tegelijkertijd een energie-geoptimaliseerde graafmachine krijgt die nog prettiger wordt om mee te werken," merkt Engström op.

Het draaikantelsysteem van de derde generatie zal dit jaar op beurzen te zien zijn en de productie begint eind 2022 met de modellen EC319 voor graafmachines van 14-19 ton en EC314 voor graafmachines van 9-14 ton. Het modelprogramma wordt vervolgens steeds verder uitgebreid.

Onderwerpen

Nederlands:

engcon is de toonaangevende wereldwijde leverancier van draaikantelstukken en bijbehorende uitrustingsstukken die de efficiëntie, flexibiliteit, winstgevendheid en veiligheid van graafmachines verhogen. Met kennis, betrokkenheid en een hoog serviceniveau creëren de meer dan 400 medewerkers van engcon succes voor hun klanten. Engcon werd opgericht in 1990 en heeft zijn hoofdkantoor in Strömsund in Zweden. Via 13 lokale verkoopkantoren en een betrouwbaar netwerk van dealers worden klanten overal te wereld bediend. De netto-omzet bedroeg in 2021 ongeveer SEK 1,5 miljard.

www.engcon.com

Français:

engcon est le premier fournisseur mondial de tiltrotateurs et d’engrenages associés, qui augmentent l’efficacité, la flexibilité, la rentabilité et la sécurité des excavatrices. Avec des connaissances, un engagement et un haut niveau de service, les plus de 400 employés d’engcon assurent le succès de leurs clients. engcon fut fondée en 1990, avec son siège principal à Strömsund en Suède et est présente sur le marché via 13 entreprises de vente locales, tout en ayant établit un réseau de revendeurs dans le monde entier. Son chiffre d’affaires net s’élevait à environ 1,5 milliard de Couronnes suédoises en 2021.

www.engcon.com

Perscontacten

Press contact Chief Communication & Marketing Officer + 46 70 316 16 77

Over engcon

engcon is een wereldmarktleider op het gebied van draaikantelstukken en bijbehorende uitrustingsstukken die de efficiëntie, flexibiliteit, winstgevendheid, veiligheid en duurzaamheid van graafmachines verhogen. We bieden onder ons eigen merk een uniek draaikantelstuksysteem dat de graafmachine omtovert tot een werktuigdrager die andere machines kan vervangen. We staan in contact met de markt via onze lokale verkoopbedrijven en een gevestigd netwerk met dealers over de hele wereld.