Den elektriska laddningsstationen öppnades av Dundees stadsråd Mark Flynn

News -

Det svenska vattenreningsföretaget Bluewater installerar innovativ regnvatteninsamlings- och reningsteknik på den skotska laddningsstationen för elfordon och ge förarna tillgång till det renaste dricksvattnet.

Bluewater, global ledare inom innovativ hållbar vattenrening och dryckeslösningar för hemmet och offentliga vattenstationer, är först ut med att installera ett avancerat system för insamling och filtrering av regnvatten för bilförare som använder den nya laddningsstationen för elfordon i den skotska staden Dundee.

Den nya laddningsstationen på Clepington Road i centrala Dundee, har ett solcellstak som försörjer både laddningsstationen och Bluewaters system med el. Regnvattnet som faller på taket samlas och behandlas i flera steg med hjälp av avancerad vattenfiltrerings- och reningsteknik för att kunna erbjuda ett kylt och renat dricksvatten från två Bluewater-stationer på plats.

– Den nya laddningsstationen i Dundee med Bluewaters vattenlösningar är en game changer. Den kommer att ge stadens invånare och besökare rent vatten kostnadsfritt, samtidigt som den minskar trycket på kommunens resurser och bidrar till en mer resilient vattenförsörjning, säger Bent Rittri, Bluewaters grundare och CEO. Förr körde förarna till en bensinstation, tankade bilen och köpte ofta samtidigt något att dricka i en engångsflaska i plast, tillägger han. Dundee-projektet representerar framtidens servicestation, som inte bara har noll-utsläpp utan även noll-användning av engångsflaskor i plast.

Bengt Rittri tror att de globala problemen med föroreningar från plast och kemikalier, som ökat påtagligt i både det marina ekosystemet och sötvattensmiljöernas ekosystem, kan lösas med hjälp av mänsklig genialitet. Det är därför han bygger upp en syftesdriven dryckesorganisation fokuserad på innovativa metoder för att använda vatten på ett hållbart sätt. Bluewater erbjuder världens mest hållbara dricksvattenlösning som stoppar behovet av miljöskadliga engångsflaskor i plast, och de koldioxidutsläpp som är kopplade till produktionen och transporterna av dem.

– Ett oberoende test bekräftar att Bluewaters reningslösningar effektivt tar bort PFAS-kemikalier från kranvatten, säger Bluewater UK Events chef, Philip Russell. Detta är ett lugnande besked till konsumenterna eftersom kranvattnet renas från upp till 99,99 procent av skadliga mikroplaster och kemikalier, exempelvis giftiga PFAS-ämnen. Testet utfördes av Bluewater och verifierades av Eurofins, en världens största laboratoriegrupper.

– Rädslan för vad som finns i kranvattnet har drivit miljoner människor runt om i världen att använda vatten på flaska, men forskningen fortsätter visa på de potentiella hälsoriskerna med att dricka buteljerat vatten ofta, tillägger Philip Russell. En studie publicerad i tidningen Water Research utförd av forskare på Johns Hopkins University upptäckte PFAS-substanser i 39 av drygt 100 testade flaskvatten. Och 2022 visade en fransk studie att 78 procent av buteljerat franskt mineralvatten som testades av miljögruppen Agir pour l’Environnement innehöll mikroplaster.

Kombinationen av låga koldioxidutsläpp och hållbara tekniska lösningar som används på den nya offentliga laddningsstationen för elfordon i Dundee är resultatet av ett unikt samarbete mellan Bluewater, kommunfullmäktige i Dundee och trafikteknikföretaget SWARCO. Den nya laddningsstationen är den senaste etappen i Dundees strävan att bli Europas grönaste stad genom att investera i hållbara laddningsstrukturer för elfordon. Bluewaters system för insamling av regnvatten integrerar lagring av regnvatten, kontroller, pumpar samt reservtank och har utvecklats i nära samarbete med GRAF – en global ledare inom teknik för regnvattensinsamling.

I andra innovationer inkluderar Bluewaters system även integrerade digitala kommunikationsytor med 55-tums vattentäta högupplösta videoskärmar som ger operatören av laddningsstationen möjlighet att dela information till användare som fyller sina återanvändbara vattenflaskor. Medieplattformen möjliggör en förbättrad kundupplevelse och spridning av värdefull affärs- och offentlig information som kan användas för att ge råd om hur man undviker plast och får en mer hållbar livsstil. Skärmarna använder inbyggd säker och stabil molnbaserad programvara utvecklad av Bluewaters partner Visual Art, en internationell ledare inom lösningar för digitala kommunikationsytor (digital signage). Plattformen ger användarna fullständig kontroll över en digital flotta oberoende av antalet skärmar och var i världen de är placerade.

För mer information kontaktas:

Dave Noble, Bluewater PR chef,

E-post: david.noble@bluewatergoup.com

Om Bluewater

Bluewater har siktet inställt på att bli världens mest planetvänliga dryckesbolag genom att förnya vattenreningstekniken för hem, arbete och lek. Genom att erbjuda hälsoförbättrande vattenlösningar som genereras och distribueras där de används, kombinerat med återvändbara flaskor av rostfritt stål och glas, kan Bluewater bryta engångsplastflaskornas grepp och eliminera onödiga, förorenande transporter. Bluewaters produkter är tillgängliga för konsumenter, hotell och cateringföretag samt event- och sportorganisationer i Europa, USA, Storbritannien, Kina, Sydostasien, Mellanöstern och Afrika. Bluewater har tilldelats två Fast Company World Changing Ideas Awards, en K&B Kitchen Innovation of the Year Award och fått erkännande för sitt hållbarhetsarbete i en mängd andra publikationer. 2022 förvärvade Bluewater det amerikanska bolaget FloWater, med säte i Denver, Colorado. FloWater säljer avancerade vattenstationer i hela Nordamerika vilket bidrar till att minska användningen av engångsflaskor i plast.

www.bluewatergroup.com