Bluewaters innovativa vattenstation på plats vid den British Open 2023

Press release -

Det svenskbaserade företaget, Bluewater har tecknat ett 3-årigt avtal med världens ledande golforganisation R&A i St Andrews i Skottland, golfens hemland, för leverans av vattenlösningar och miljövänliga flaskor till The Open och AIG Women’s Open

Bluewater, branschledare inom hållbara vatten- och dryckeslösningar, och The R&A, golfens styrande organ med säten i St Andrews, Skottland, har tecknat ett nytt 3-årigt avtal för leverans av vätskelösningar för evenemang och miljövänliga flaskor i rostfritt stål till The Open och AIG Women's Open mästerskapen.

Enligt avtalet kommer Bluewater att ansvara för installation, drift och förvaltning av innovativa vattenstationer på plats vid båda mästerskapen från 2023 till och med 2025.

-Vi är glada över att arbeta med R&A för att tillhandahålla hållbara vätskelösningar vid två av sportvärldens mest klassiska och prestigefyllda evenemang, säger Bluewaters grundare och ägare Bengt Rittri (foto ovan).

-Våra vattenstationer och miljövänliga flaskor är ett utmärkt sätt att minska behovet av engångsbehållare vid alla typer av globala evenemang, och vi är mycket stolta över att kunna erbjuda denna tjänst till The R&A, tillsammans med alla spelare, fans, personal och volontärer på plats vid de två mästerskapen.

De vattenstationer som Bluewater tillhandahåller kommer att vara tillgängliga för alla golfare, personal på plats och de tiotusentals fans vid The Open och AIG Women's Open, vilket möjliggör ett bekvämt och miljövänligt sätt att få i sig vätska under hela dagen. Bluewater tar även fram en rad skräddarsydda påfyllningsbara vattenflaskor i rostfritt stål till spelare, caddies och VIP-gäster, samtidigt som de också erbjuds till försäljning som en unik souvenir med ett starkt miljöbudskap.

Bluewaters premiumflaskor "Player's Edition" har en isolerad konstruktion med dubbla väggar som håller dricksvattnet kallt och fräscht under hela dagen. "The Open Water Project", där The Open blev ett av de första stora sportevenemangen i världen att helt eliminera engångsvattenflaskor av plast, utformades och lanserades av The R&A och Bluewater vid The 148th Open på Royal Portrush 2019. Det unika initiativet har stöttats av Mastercard, en officiell beskyddare av The Open, sedan 2021, de använder plattformen för att öka medvetenheten och finansieringsstödet för globala återplanteringsinsatser via Priceless Planet Coalition. Hållbarhet och innovation fortsätter att vara drivkrafter bakom initiativet.

-Samarbetsinitiativ som detta gör en verklig skillnad för att skydda vår miljö utan att kompromissa med kvalitet, bekvämlighet eller ett evenemangs avkastning på investeringen, säger Rittri, en av Sveriges ledande miljöentreprenörer.

Han menade att The R&A måste få en stor eloge för sin framsynthet och kreativitet att implementera en sådan djärv och framtidssäkrad lösning vid två av idrottsvärldens mest respekterade internationella evenemang.

-Genom att samarbeta med oss på Bluewater, i detta spännande initiativ som kombinerar innovation och miljöansvar fortsätter R&A att föregå med gott exempel när det gäller att främja hållbarhet inom hela sportindustrin. Tillsammans kämpar vi för förändring, en vattenpåfyllning och en återanvändbar flaska, samtidigt som vi säkerställer att idrottarna har tillgång till hälsosamt dricksvatten fritt från giftiga kemikalier och mikroplast under varje mästerskapsevenemang, säger Rittri.

Bluewaters unika ekosystem av vattenlösningar för globala evenemang och arenor, såsom inomhusdispensern på bilden ovan, kombinerar vattenreningsteknik med hög synlighet, kommunikation och funktion. Bluewaters dispenserlösningar använder vattenrening i flera steg, inklusive Bluewaters patenterade omvända osmosprocess SuperiorOsmosis™, som tar bort upp till 99,7 % av föroreningarna från vattnet. Kylt och utsökt dricksvatten produceras sedan lokalt på plats, vilket gör att man undviker tillverkning och transport av alla former av förfyllda engångsbehållare med höga koldioxidutsläpp.

Bluewaters dispensrar kompletteras av ett branschledande sortiment av påfyllningsbara kärl, som är helt anpassningsbara och tillverkade av material som inte lakar ur, t.ex. rostfritt stål och borosilikatglas.

För mer information, vänligen kontakta David Noble, Bluewaters Chief Communications Officer, på +44 7785 302 694 eller david.noble@bluewatergroup.com

Om Bluewater

Bluewater har siktet inställt på att bli världens mest planetvänliga dryckesföretag genom att utveckla banbrytande vattenreningsteknik för hem, arbete och fritid. Genom att tillhandahålla vätskelösningar som genereras och distribueras vid användningstillfället, i kombination med återanvändbara flaskor av rostfritt stål och glas, kan Bluewater bryta greppet om plastflaskor för engångsbruk och deras onödiga, förorenande transporter. Bluewaters produkter är tillgängliga för konsumenter, hotell- och cateringverksamheter samt evenemangs- och arenabolag i Europa, USA, Storbritannien, Kina, Sydostasien, Mellanöstern och Afrika. Bluewater har belönats med två Fast Company World Changing Ideas Awards, en K&B Kitchen Innovation of the Year Award, och många andra publikationer har uppmärksammat företagets hållbarhetsarbete. https://www.bluewatergroup.com.

About Bluewater and FloWater

Stockholm-based Bluewater and Denver, Colorado-based FloWater merged in early 2022, and share a mission of innovating solutions for eliminating single-use plastic water bottles and providing access to safe, purified and great-tasting drinking water for everyone. With their beverages, advanced water purification tech, water refill stations and sustainable bottle solutions, Bluewater and FloWater provide water free of heavy metals, ‘forever chemicals’ (PFAS), bacteria or viruses, microplastics and other contaminants to consumers, business, schools and large-scale sports events globally. Both Bluewater and FloWater have been honored with Fast Company “World Changing Ideas” awards, and featured in numerous leading media, including CNN, Forbes, Inc., The Hollywood Reporter, The Financial Times, and The Daily Telegraph.

For additional information, visit www.bluewatergroup.com and www.drinkflowater.com

Follow Bluewater for water-related news on Facebook, Twitter and Wechat (Search ID: Bluewater). Journalists and bloggers can follow our press releases and blogs at http://www.mynewsdesk.com/us/bluewater. And everyone is welcome to enjoy our themed Bluewater music playlist on spotify at BluewaterPure Radio.