Flygande elbåten Candela till Båtmässan i Göteborg

Flygande elbåten Candela till Båtmässan i Göteborg

Den flyger ljudlöst och mjukt över vågtopparna i 25 knop. Med banbrytande sjöegenskaper och 50 sjömils räckvidd är Candela Seven en revolution på sjön. Serieproduktionen har börjat och den 31 januari kommer den elektriska bärplansbåten till Båtmässan i Göteborg.

Tänk dig följande scenario:

Det blåser en frisk bris och du ska köra från din båtklubb till sommarstugan, en sträcka på 50 sjömil. Med en vanlig sju meter lång bowrider hade resan blivit både obekväm, långsam och kostat drygt en dryg tusenlapp.

Nu sitter du istället i bärplansbåten Candela Seven. Utanför båtklubben fäller du reglaget framåt. Bakom dig börjar elmotorn vina tyst. Strax avtar stötarna mot skrovet och plötsligt flyger du fram, en halv meter över de skummande vågtopparna. Du ser de vita gässen och hör vinden vina men utan att känna vågorna slå mot skrovet. Istället svävar du snabbt och mjukt iväg mot målet medan familjen i aktersoffan njuter av det dramatiska, upprörda havet.

Två timmar senare drar du av på varvtalet och landar mjukt på viken utanför sommarstugan. Det är grunt, men med ett knapptryck på den stora pekskärmen hissar du upp bärplanen och glider tyst in till bryggan.

Familjemedlemmarna, som är torra och glada efter den lugna men spännande färden, hoppar av medan du kopplar in strömkabeln i båten. Elräkningen för den snabba resan landar på 70 kronor.

---

Så kan en typisk resa se ut i Candela Seven, världens första elektriska bärplansbåt i serieproduktion.

För den svenska mässpubliken blir Båtmässan i Göteborg den första chansen att stifta bekantskap med den svenska, revolutionerande elbåten.

Med hjälp av bärplan och ett blixtsnabbt styrsystem som känner av våghöjden framför båten, flyger Candela Seven mjukt en halvmeter över sjögången i de flesta förhållanden. Krabb sjö eller vindbyar påverkar knappt framfarten.

De vassa sjöegenskaperna är bara en bieffekt av det egentliga syftet med bärplanen: att minska energiåtgången och på så vis skapa den första elbåten med räckvidd och fart som en fossildriven båt.

Bärplanen halverar vattenmotståndet jämfört med ett planande skrov, och gör att Seven är den första elbåten som klarar 50 sjömil i 20 knop på en enda laddning. Räckvidden är 2-3 gånger längre än de bästa planande elektriska båtarna på marknaden. I maxfarten 30 knop kan Seven köra cirka 37 sjömil på sitt 40 kWh stora litiumjonbatteri.

Sedan 2015 har Candelas grundare Gustav Hasselskog och ett internationellt ingenjörsteam utvecklat den bärplansteknik som nu resulterat i en 7,5 meter långa bowrider i kolfiber.

Den första serieproducerade båten levererades i juli 2019 och under 2020 siktar Candela på att bygga 40 exemplar. Tillverkningen sker i Candelas egen fabrik på Lidingö utanför Stockholm, där skrovet och däcket byggs i kolfiber för att sedan sättas samman.

På Båtmässan i Göteborg kan besökare uppleva den intuitiva förarmiljön med en 12 tums pekskärm och Candelas eget navigationsprogram, se hur bärplanen fungerar och ställa frågor till Candelas team.

Pressen om Candela:

”För första gången går det att åka både snabbt och bekvämt i sjögång. Den svenska bärplansbåten Candela öppnar dörren till en tyst värld där vågor och vind inte påverkar framfarten” – Båtnytt

”Candela is the boat that revolutionizes the nautical world” – Barche a Motore, Italien

“Enda sättet att få vettig räckvidd med en snabb elbåt är att förse den med foils. Svenska Candela leder den utvecklingen.” – Hamnen.se

Fakta Candela Seven

Längd 7,70 meter

Bredd 2,40 meter

Vikt 1 300 kilo

Motor 55 kW

Batteri 40 kWh

Räckvidd 50 sjömil i 22 knop

Maxfart 30 knop

Topics

The world's only electric boat with speed and range on par with fossil fuel powered boat. And a behaviour in rough sea second to none. Simply the future of boating.

Mikael Mahlberg

Press contact Head of PR & Communications +46765376678

Speed. Range. Silence.

The world's only electric boat with speed and range on par with fossil fuel powered boat. And a behavior in rough sea second to none. Simply the future of boating.

Candela Technology AB
Frihamnsgatan 25