Maailman nopein ja tehokkain sähkövene Candela C-8 ensiesittelyssä Helsingin Vene näyttelyssä.

Press release -

Candela C-8 on sähkövene, jonka kantosiipitekniikka mullistaa veneilyn. Autonvalmistaja Polestarin akkujen sekä vedealaisten siipien ansiosta täysin äänetön kantosiipialus kulkee kolme kertaa pidemmälle kuin muut nopeat sähköveneet. Candela C-8:n sarjavalmisteinen versio saa ensiesityksensä Helsingin venemessuilla 10.-19. helmikuuta.

Ruotsalainen teknologiayritys Candela lupaa tehdä veneistä paljon parempia - ja sähköisiä - lentokoneista inspiroituneen uuden teknologian avulla.

Candela C-8 on sähkövene, joka lentää veden yllä ja kuluttaa 80 % vähemmän energiaa suurella nopeudella kuin muut veneet. Tämä puolestaan antaa sille todella pitkän toimintasäteen, mutta C-8 tarjoaa myös täysin hiljaisen ja tasaisen ajon jopa kovalla merelläkäynnillä.

Helsingin venemessuilla Candela ja suomalainen jälleenmyyjä Oy Telva Ab esittelevät ensimmäistä kertaa Candela C-8:n sarjavalmisteisen version. Veneen toimintasäde on 57 meripeninkulmaa 22 solmun nopeudella, mikä on kolme kertaa pidempi kuin parhaiden plaanaavien sähköveneiden. Candela ilmoitti hiljattain yhteistyöstä ruotsalaisen sähköautovalmistaja Polestarin kanssa, minkä ansiosta C-8-mallissa on samat akut ja pikalataus kuin Polestar 2-autossa.

Polestar-järjestelmällä varustetun Candela C-8 akku voidaan myös pikaladata 35 minuutissa 10 prosentista 80 prosenttiin.

- Yhteistyön ansiosta meillä on nyt ensimmäistä kertaa sähkövene, jolla voi kulkea todella pitkiä matkoja lyhyessä ajassa. Esimerkiksi Tukholman ja Helsingin välillä matkustaminen on paitsi mahdollista myös kohtuullista. Ja vieläpä alle sadan euron hintaan", sanoo Candelan viestintäpäällikkö Mikael Mahlberg.

Candela C-8:n on kehittänyt tukholmalainen teknologiayritys Candela, jonka kantosiipiteknologia on tullut maailmankuuluksi kyvystään vähentää veneiden ja laivojen energiankulutusta. C-8-aluksessa on kaksi niin sanottua hydrofoilia eli vedenalaista siipeä, jotka nostavat rungon veden kitkan yläpuolelle suuremmilla nopeuksilla. Kun vene saavuttaa 16 solmun nopeuden, siivet kallistuvat automaattisesti tietokoneiden avulla, jotta vene nousee kantosiipialuksen päälle.

Lentotilassa energiankulutus vähenee 80 prosenttia tavanomaisiin veneisiin verrattuna, joten akkujen avulla voidaan matkustaa pitkälle ja nopeasti - ensimmäistä kertaa merellä.

Tietokoneohjattujen siipien tekniikka, jossa niin sanottu lennonohjain varmistaa automaattisesti, että C-8 säilyttää täydellisen tasapainon myös aallokossa ja tuulessa, on samanlainen kuin ohjausjärjestelmä, joka auttaa lentäjiä nykyaikaisissa hävittäjissä. Tuloksena on pehmeästi kulkeva vene, joka on täysin äänetön suuremmilla nopeuksilla.

Bensiinikäyttöisiin veneisiin tottuneille se on hieno tunne: voit puhua matkustajille 25 solmun nopeudessa korottamatta ääntäsi. Maalla voi kuulla lintuja ja ihmisten puhetta useiden satojen metrien päässä. Lisäksi vene kulkee sujuvasti aallokossa", Mikael Mahlberg sanoo.

Näiden ainutlaatuisten ominaisuuksien ansiosta Candela C-8 voitti hiljattain "Vuoden moottorivene" -palkinnon Düsseldorfin Boot-messuilla, ja tiedotusvälineet ovat kehuneet sitä "pelin muuttajaksi" ja "Iphone-hetkeksi" veneilymaailmassa.

Topics

Candela's mission is to speed up the transition to fossil fuel-free lakes and oceans. Candela C-8 is the world's first electric hydrofoil boat in serial production. Combining long range, high speed and a silent drive train, C-8 is the first electric boat that can outperform fossil fuel powerboats.

Mikael Mahlberg

Press contact Head of PR & Communications +46765376678

Speed. Range. Silence.

The world's only electric boat with speed and range on par with fossil fuel powered boat. And a behavior in rough sea second to none. Simply the future of boating.

Candela Technology AB
Frihamnsgatan 25