Henrik fra Lolland fik fart på internettet med en udendørs antenne

Mange danskere lever med en sløj internetforbindelse, som udfordrer muligheden for at arbejde hjemmefra, streame tv eller foretage andre helt almindelige aktiviteter, som kendetegner en moderne coronapræget hverdag i 2020. To af dem er Henrik fra Lolland og Jens fra Gadstrup, som begge nu har løst problemet med mobilt bredbånd og en udendørs antenne.

Selv om Danmark er højt placeret på internationale lister over digitaliserede lande, er der fortsat mange danskere, der døjer med en slatten bredbåndsforbindelse. Helt konkret viser tal fra Energistyrelsens bredbåndskortlægning, at 4 % af danskerne ikke kan få adgang til mere end 30 Mbit/s download. Det er en udfordring, som Henrik fra Søllested på Lolland kender til:

”Jeg bor på en nedlagt landejendom i en skov, hvor mobilsignalet er så dårligt, at jeg er nødt til at have en fastnettelefon. Og vores internetforbindelse har tidligere været så ringe, at vi ikke kunne streame film og tv, uden billedet hakkede, og når knægten gik på computeren, kunne ingen andre i huset gå på nettet.”

Henrik havde tidligere internet via kobbernet, men i november 2019 købte han 3’s Internet til hjemmet med ekstern antenne. Og det har sat fart på forbindelsen:

”Den eksterne antenne har gjort vores internetforbindelse 15 gange hurtigere. Sidst vi havde huset fyldt med gæster, kunne 12-14 personer gå på wi-fi'en samtidig uden problemer. Jeg har sat antennen fast på et jernrør på taget af laden, fordi det er nødvendigt at få udstyret op i højden for at fange signalet. Det var både nemt at installere og kører rigtig, rigtig godt.”

Opfanger signaler 5-8 km væk

En udendørs antenne kan fange de bedste signaler i alle retninger fra mobilnetværket i en radius på 5-8 km, mens en almindelige indendørs router kun kan nå en radius på op til 4 km. Rækkevidden afhænger af det omgivende terræn.

Derfor kan det være en fordel at placere den eksterne antenne højt – præcis som Henrik fra Lolland gjorde. Samme erfaring har Jens fra Gadstrup mellem Roskilde og Solrød gjort sig. Han købte Internet til hjemmet fra 3 i november 2019 som en erstatning for sin gamle kobberforbindelse:

”Med vores gamle internet via kobberkabler kunne vi max trække 18-20 Mbit/s download, og det tog os flere dage at indsende årsregnskab fra hjemmekontoret. Det kunne vi ikke leve med, så vi prøvede 3's Internet til hjemmet med ekstern antenne, som sidder fast på vores tag i otte meters højde med frit udsyn til den nærmeste mobilmast. Det har givet os en hastighed på omkring 70 Mbit/s, og nu kan vi ordne årsregnskabet på under en time. Der er meget mere power, og jeg er smaddergodt tilfreds.”

Udendørsantennen fra 3 har vundet priser for sit design og måler bare 12,5 x 24 cm. Den kan monteres på altaner, husfacader mv., hvorefter den forbindes til en indendørs router med et medfølgende netværkskabel.

Trådløs fiber i 2021

Hos 3 oplever man en stigende efterspørgsel på løsningen:

”Siden vi lancerede udendørsantennen som supplement til vores mobile bredbånd sidste efterår, har vi oplevet stor interesse. Der er stadig mange danskere, der har ’ondt i internettet’ – ikke mindst efter coronakrisen. Vores løsning er et rigtig godt alternativ til bredbånd via kobbernet eller telefonstik. Og næste år tager vi det til næste niveau, når vi med højhastigheds-5G kan tage kampen op med fibernettet,” siger Frederik Scholten, som er Head of Marketing & Proposition for 3’s privatmarked.

Netop mobilt bredbånd via 5G vil, ifølge en større rapport, "5G Consumer Potential" fra televirksomheden og netværksleverandøren Ericsson, blive en af de første og mest indlysende brugsscenarier for 5G.

Fakta om Internet til hjemmet med ekstra kraftfuld antenne

• Huawei B2368 router og antenne kan købes med 3’s ’Internet til hjemmet’.
  • Ved køb af et abonnement på ’Internet til hjemmet’ på 230 kr. pr. måned betaler kunderne 33 kr. pr. måned i 40 måneder for Huaweis B2368 router og antenne.
  • Internet til hjemmet inkluderer 1 TB data. Hvis kunderne bruger 1 TB, kan de vælge at fortsætte med nedsat hastighed på 2 Mbit/s eller tilkøbe mere data til resten af måneden
  • Kunderne kan tjekke dækningen i deres nærområde på https://www.3.dk/abonnementer/dakning/
  • Huawei B2368 router og antenne kan også bruges med 3’s øvrige bredbåndsabonnementer.
  • Læs mere på https://www.3.dk/internet/Til-hjemmet/ekstra-kraftig-antenne