Pressemeddelelse -

Ny dansk, designer i samarbejde med Montana om Verner Panton-møbler i genbrugsplast

Andreas Zacho, der står bag A Circular Design Studio, er et skridt nærmere sit internationale design-gennembrud. I et samarbejde med Montana har han udviklet en topplade i dansk genbrugsplastik til designklassikeren Panton Wire, som netop er blevet lanceret i en ny farve

Andreas Zacho og A Circular Design Studio har det seneste halvandet år arbejdet på at skabe nye designs lavet i genbrugsplastik. Det har den unge designer og miljøaktivist gjort så godt, at han er blevet kontaktet af flere store virksomheder og organisationer, der ønsker at han skal producere noget til dem. Det gælder blandt andet det ikoniske møbelbrand, Montana, der gerne ville indgå et samarbejde om at skabe et nyt produkt i genbrugsplastik.

“Vi har kun været i gang i lidt over halvandet år, så samarbejdet med Montana er et stort og vigtigt skridt. Det har været vildt spændende og meget givende at samarbejde med Montana, der både har lyttet, givet sparring og inspireret,” udtaler Andreas Zacho, som kalder det enhver designers drøm at få lov at bidrage til Montana og Verner Pantons klassiker.

I samarbejdet med Montana har Andreas Zacho med sit studie været en del af designprocessen, og så står han for indsamling af plastikken samt produktionen af den nye topplade.

“Det er enormt vigtigt for bæredygtighedsdagsordenen, at et brand som Montana går ud og blåstempler brugen af genbrugsplastik,” mener han og fortsætter: “Man har før set brands på den størrelse bruge genbrugsplast som en gimmick eller en god historie i forbindelse med et shoot eller et showroom, men at Montana går ind og gør genbrugsplastikken til en del af deres sortiment og produktion er afgørende for dansk design og kommer til at have en positiv indflydelse på bæredygtigt design fremover.”

I Verner Pantons ånd
Selvom Andreas Zacho kun har været i gang med A Circular Design Studio i halvandet år, så har han allerede skabt et særligt udtryk, mener Trine Roed, der er Marketing og Brand Director hos det familiejede møbelbrand Montana:

“Filosofien bag A Circular Design Studio samt udtryk og design passede perfekt med det nye udtryk, vi ønskede at give vores Panton Wire. Verner Panton var en designer, som også i høj grad var interesseret i nye materialer, så pladen af genbrugsplast udviklet af A Circular Design Studio var et oplagt match.”

Samarbejdet med Montana betyder, at A Circular Design Studio får sit første internationale gennembrud, for den nye Panton Wire lanceres i store dele af Europa samt i USA og Japan. Hele produktionen af toppladen sker i Danmark, ligesom al plastik er samlet indenfor landets grænser. Plastikken i toppladen kommer blandt andet fra vesterhavskysten, hvor den er indsamlet langs stranden, og andet kommer fra et lokalt plastikstøberi, hvor A Circular Design Studio henter plastikken, der ellers skulle smides ud.

“Jeg startede A Circular Design Studio for at tage et opgør med plastikforbruget, og det mål er vi nu et lille, men meget vigtigt skridt tættere på,” indrømmer Andreas Zacho, som også kan fortælle, at Montana ikke er det eneste verdensomspændende, danske brand, der har fået øje på A Circular Design Studio og plastikudfordringerne, for han har blandt andet også leveret interiør i genbrugsplast til nogle af både Jack & Jones og Hummels butikker.

• Mode

• panton wire