Aarhus Festuges Lysfest bliver en realitet i 2021

En række nationale og internationale lysværker skulle i 2020 have indtaget Aarhus. I stedet bliver det en realitet i år, hvor aarhusianerne kan opleve de imponerende værker flere steder i byen.

Lysende sommerfugle, der lander i havnebassinet. Store mælkebøtter, der svæver gennem byen. De smukke, gamle træer, der lyses op og får nyt liv. Det er blot noget af det, Festugegæsterne kan se frem til, når Aarhus Festuges Lysfest indtager Midtbyen under Aarhus Festuge 2021.

Lysfesten var oprindelig planlagt til Festugen 2020, men Aarhus Festuge har bibeholdt den del af programmet til årets Festuge, fordi Lysfesten og dens budskab er lige så relevant i år, fortæller direktør for Aarhus Festuge, Rikke Øxner.

- Efter det seneste halvandet år har vi brug for at genopdage byen. Vi har brug for lyset og det håb, som lysværkerne også symboliserer. Og så har vi brug for at få nogle indtryk og opleve kunst i nogle rammer, som med garanti kan gøres coronasikre, uanset hvilken drejning den uforudsigelige pandemi tager, siger hun.

Festugesekretariatet har arbejdet på at udbygge Lysfesten med nye værker og placeringer, så Festugens gæster møder lysværkerne flere steder i byen.

Det betyder, at man i år blandt andet kan opleve de internationale lysværker langs havnefronten mellem Dokk1 og Navitas, i Byparken og på Bispetorv.

Man kan læse mere om Lysfesten i programmet på aarhusfestuge.dk, hvor der løbende opdateres med værker og værkernes placeringer i byen.

Lysfesten er støttet af Salling Fondene, Aarhuus Stiftstidende Fond, Augustinusfonden, Nordea-fonden, A. P. Møller Fonden, Statens Kunstfond og Børn og Unge, Aarhus Kommune.

Nedenstående lysværker kan blandt andet opleves under Festugen 2021. Se 'Relateret Media' i newsroom for billeder af værkerne.

Absorbed by Light
Absorbed by Light af britiske Gali May Lucas er et bud på nytænkende byrumskunst. Menneskeskikkelserne på de to bænke sidder med blikket klistret til hver deres smartphone.

Værket interagerer med de forbipasserende ved at invitere dem til at tage plads på bænken og reflektere over vores måde at være sammen på, samt hvordan teknologien fylder i vores liv.

Tag plads på bænken. Hvor retter du blikket hen? Ned i telefonen eller ud i verden?

Butterfly Effect
Store, lysende sommerfugle lander på vandet ved havnefronten og spejles i vandoverfladen. Med coronapandemiens indtog får værket en ekstra betydning, når den fortolker sommerfugleeffektens teori om, at små hændelser kan forstørres og få store konsekvenser: Hvordan et sommerfuglevingeslag på den ene side af kloden kan starte en orkan på den anden side af jorden. Lysværket er skabt af den japanske kunstner Masamichi Shimada.

Light a Wish
Som store, lysende mælkebøttefrø svæver værkerne over byrummet, som havde de forladt blomsterbunden ved et vindpust.

’Light a Wish' symboliserer de gode intentioner, som vi i det stille udsender og forhåbentlig møder igen i fremtiden. De lysende mælkebøttefrø er bærere af vores dybeste ønsker og drømme. Værket er skabt af Merav Eitan og Gaston Zahr fra Israel.

The Discontinuous Place
Et sneglehus. En bikube. Et spindelvæv. Naturen er fyldt med geometriske former, der opstår helt af sig selv. Javier Riera har skabt tre værker særligt til Aarhus Festuge, som vil kunne opleves i Byparken. Festugens gæster kan opleve, hvordan de unikke lysværker udforsker kontrasten mellem geometriens faste former og naturens vævende væsen, når geometriske former projiceres op på træerne. Festugen 2021 bliver første gang, man kan opleve værker af den anerkendte spanske lyskunstner Javier Riera i Danmark.

PULS
København­baserede lyskunstnere Sofia Ivarsson og Mariliis Kundla leverer i samarbejde med Lys På Aarhus i år PULS; en fordybende lysoplevelse med en funklende lyssætning, som forholder sig til omgivelserne omkring – og i – åløbet. Det vil udmunde i et permanent værk i 2022. Oplev denne særlige test af et innovativt belysningskoncept, der under Festugen inviterer borgere og besøgende med i udviklingen af det endelige, stedsspecifikke lyskunstværk.

Kærestetakt
Lysværket ’Kærestetakt’ af Søren Norge Lauridsen og Nikolaj Dinesen er en fortælling om vores forhold til hinanden. Som beskuer kigger man ind til to gyngende lyspunkter, som svinger harmonisk i takt. Men undervejs forskyder de sig fra hinanden, og harmonien brydes. Den ene sænker farten, mens den anden gynger højere. Lyset falmer for de to, indtil de pludselig finder hinanden igen, og lyset blusser op. Det gyngende lys- og skyggespil skaber en fortælling om forhold, vi alle kan relatere til. Fortalt med blot to gyngende lys.

• Kunst, kultur, underholdning

• aarhus festuge 2021
  • lysfest 2021

• Midtjylland

I 56 år har Aarhus Festuge fascineret, inspireret og udfordret. Med internationale kunstnere, lokale artister og oplevelser for både børn og voksne inviterer Aarhus Festuge hvert år til ti forunderlige dage.

Her kan man opleve kunst og kultur på højeste niveau, når hele byen summer af musik, teater, arkitektur, gastronomi, kunst, debatter og alt derimellem.

Helena Holmenlund Christensen

Pressekontakt Kommunikationsansvarlig 53831385